چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
دستورخط رکن هویتی دارد

محمد‌مهدی باقری، مدرس زبان‌فارسی با اشاره به اهمیت دستورخط گفت: دستور‌خط رکن هویتی دارد و نمی‌توان با سلیقه شخصی، آن‌ را تغییر داد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد‌مهدی باقری در برنامه «در انتهای الوند» که از شبکه دوم پخش شد اظهار کرد: بسیاری از کلمات را در نوشتار به طور مختلفی به کار می‌بریم. رئیس یا رییس، طاووس یا طاوس؟ همکلاسی یا هم‌کلاسی؟ این پرسش‌ها زیاد است. در انتهای اولیا، همزه بگذاریم یا نگذاریم؟ از نیم‌فاصله باید استفاده کنیم یا نه؟ 40 هزار واژه در ادبیات و زبان‌فارسی داریم که پرسش درباره نوشتار املایی آن‌ها وجود دارد.
 
وی ادامه داد: قصه رسم‌الخط مفصل است؛ اما دستور‌خطی داریم که باید به آن رجوع کنیم. دستگیر را اگر سرهم بنویسیم به معنای بازداشت است و اگر جدا از هم نوشته شود به معنای کمک‌کردن است. یک نیم‌فاصله معنای یک کلمه را تغییر می‌دهد. 

این مدرس زبان‌فارسی یادآور شد: دستور‌خط فرهنگستان زبان و ادب فارسی این موضوعات را مشخص کرده است. برخی تصور می‌کنند که کارمندان فرهنگستان، این دستور‌خط را به صورت بخشنامه طراحی کرده‌اند. کارمندان فرهنگستان همه تحصیل‌کرده در حوزه ادبیات هستند؛ اما این دستور‌خط در کارگروه دستور‌خط از سوی اعضای حاضر سال‌ها پیش تصویب و از سوی رییس‌جمهوری وقت به نهادها ابلاغ شده تا دستور‌خط در سراسر کشور یکسان شود.

باقری در توضیح ضرورت توجه به دستورخط گفت: این اتفاق موجب می‌شود سلیقه شخصی در نوشتار دخالت نداشته باشد. دستور‌خط رکن هویتی دارد و در دست‌انداز سلیقه‌های شخصی تغییر کند پیوستگی فرهنگ خود را از دست می‌دهیم. دستور‌خط نظام بهم پیچیده‌ای است که اگر با سلیقه شخصی عوض شد و صورت ثابت واژه‌ها را تغییر دهیم کار دشوار می‌شود.

وی ادامه داد: دستور‌خط فرهنگستان در کتابچه دستور‌خط و کتاب فرهنگ املایی بیان شده است. کتابچه دستور‌خط، قواعد را بیان می‌کند. فرهنگ‌املایی نیز شامل 33 هزار لغت می‌شود. به این دو کتاب به صورت مجازی می‌توان به صورت رایگان دسترسی داشت.
 
این مدرس زبان‌فارسی تاکید کرد: املا برای کسانی که می‌خواهند زبان‌فارسی را یاد بگیرند دشوار است؛ اما استثناهای زبان‌فارسی نسبت به دیگر زبان‌ها همچون انگلیسی بسیار اندک است. 

باقری با اشاره به سامانه فرهنگ املایی گفت: ویراستاران سامانه‌ای را با نام سامانه فرهنگ‌املایی تهیه کرده‌اند که در دسترس عموم قرار دارد. 40 هزار واژه فارسی در این سامانه وجود دارد و این سامانه را می‌توان برای مرورگر انتخاب کرد. 

وی افزود: امیدواریم نسل جدید به املای زبان‌فارسی بیشتر توجه کنند. لازم به ذکر است کتاب دستور‌خط درحال بازنگری است و به زودی در اختیار همگان قرار می‌گیرد. 

برنامه تلویزیونی «درانتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه‌کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش‌طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت هفت صبح روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها