سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
«آبادان لین 1» منتشر شد

«آبادان لین 1»، روایت یکی از مسئولان قدیمی و مبارزان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب شهر آبادان به نام سید کریم حجازی طاقانکی، از آبادان و اتفاقات رخ داده در این شهر است. این کتاب از سوی نشر مرز و بوم راهی بازار نشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آبادان، مقاومت و مردم از واژه‌های جزء جدایی‌ناپذیر دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هستند. واژه‌هایی که در کنار یکدیگر معنای خاصی را به خود می‌گیرند، مقاومت مردمی آبادان. آبادانی که به‌عنوان یکی از شهرهای درگیر همواره زیر آماج بمباران‌های دشمن قرار داشت و حتی تا مرز سقوط رفت، ولی با تلاش و ازخودگذشتگی و جان‌فشانی نیروهای مردمی در کنار نیروهای نظامی استوار و پابرجا ماند و حصر آن شکسته شد. تاکنون کتاب‌های زیادی در رابطه با آبادان نگاشته شده ازجمله «دا»، «روشنی‌های شهر»، «ساجی»، «یکشنبه آخر»، «دختران اُپیدی»، «شماره پنج»، «رازهای کهنه»، «امدادگر کجایی»، «این‌سوی اروند جایی برای دشمن نیست» و «دشمن پشت دروازه‌های شهر» و... . اما اتفاقات و حوادث در دوران دفاع مقدس در آبادان به‌قدری وسیع است که هرچقدر کتاب درباره آن نوشته شود کم است. این‌بار کتابی با عنوان «آبادان لین 1» از سوی نشر مرز و بوم منتشر شده که به مقاومت مردمی در آبادان می‌پردازد.

برای آشنایی بیشتر با این کتاب، مرتضی قاضی؛ مسئول انتشارات مرزوبوم و نعمت سلیمانی‌خواه؛ نویسنده کتاب توضیحاتی ارائه کرده‌اند.

درباره آبادان و اتفاقات رخ داده در این شهر کار چندانی صورت نگرفته است
مرتضی قاضی، با اشاره به انتشار کتاب «آبادان لین 1»، اظهار کرد: آبادان و اتفاقات رخ داده در این شهر ازجمله موضوعاتی است که درخصوص آن، آن‌چنان‌که باید کار انجام نشده است. شهر آبادان در بعضی از مقاطع و در بعضی از عملیات‌ها پشتیبانی جنگ بوده و نیروهای رزمنده در آنجا مستقر بودند. پیشنهاد نگارش کتابی با روایت سید کریم حجازی؛ مسئول بنیاد شهید آبادان در دوران دفاع مقدس توسط نعمت‌الله سلیمانی نویسنده کتاب، ما را بر آن داشت تا این کتاب را که مربوط به حوادث رخ داده در آبادان است و راوی در خاطراتش از آن‌ها سخن می‌گوید، منتشر کنیم.
 
وی افزود: سید کریم حجازی، جزو افرادی است که نقش کلیدی و محوری را در خود شهر داشته و با افراد زیادی در ارتباط بوده است. بنیاد شهید به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی فعالیت‌های متنوعی را انجام می‌دهد، ازجمله خبر شهادت شهدا به خانواده‌های آن‌ها، رسیدگی به خانواده شهدا و بسیاری کارهای دیگر.
 
مسئول انتشارات مرز و بوم با اشاره به برخی از سختی‌هایی که نویسنده کتاب برای نگارش محتوای کتاب داشته، گفت: راوی کتاب به علت کهولت سن برخی از خاطرات را فراموش کرده بود و ما به برخی از اطلاعات دسترسی نداشتیم، این در حالی بود که برخی از دوستان با راوی سال‌ها قبل مصاحبه‌هایی داشتند و با کم‌مهری‌هایی که داشتند این فایل‌ها را در اختیار نویسنده قرار ندادند، هرچند که نویسنده به دلیل حضور فعال در آبادان طی سال‌های دفاع مقدس و آشنایی با راوی کتاب، توانست بسیاری از این نقایص را رفع کند.
 
مطرح شدن مسائل اجتماعی از شاخص‌های کتاب «آبادان لین 1» است
نعمت‌الله سلیمانی‌خواه که خود از اهالی آبادان است و در دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشته و پس ‌از آن نیز در زمینه‌های رمان، داستان کوتاه، تحقیق و پژوهش‌های تاریخی مقاومت در آبادان و نگارش روزشمار جنگ ایران و عراق فعالیت دارد، درباره کتاب «آبادان لین 1» بیان کرد: این کتاب روایت یکی از مسئولین قدیمی و مبارزین قبل از انقلاب و بعد از انقلاب به نام سید کریم حجازی طاقانکی است.
 
وی افزود: ما این روایت را در طی جلسات متعددی که با ایشان داشتیم از کودکی و قبل از انقلاب شروع کردیم و وضعیت اجتماعی ـ فرهنگی مردم آبادان و خوزستان و بخشی از استان چهارمحال و بختیاری که خواستگاه و زادگاه اصلی ایشان بوده را بیان و به قلم آوردیم. همچنین کم‌کم وارد نهضت انقلاب اسلامی شدیم و نقش راوی در نهضت، مسائلی که در این دوران در آبادان رخ داده به‌ویژه در ارتباط با سینما رکس و شهادت عده‌ای از مردم بی‌گناه و اینکه چه تأثیراتی در نهضت اسلامی داشت، مطرح شده است. سپس به مسائل بعد از انقلاب و پیش از جنگ ورود کردیم؛ ازجمله مبارزات، بمب‌گذاری‌ها، خلق عرب، چپی‌ها و سازمان مجاهدین خلق یا همان منافقین.
 
سلیمانی‌خواه گفت: در دوره جنگ، محاصره آبادان، وضعیت دفاعی شهر آبادان و نقش راوی در بنیاد شهید، ستاد تخلیه شهدا و بیشتر مباحث لجستیکی و تدارکاتی و اینکه چگونه تدارکات به جبهه‌ها می‌رسید، بازگو شده است. این مباحث مهم از زبان شخصیت مهمی که در شورای شهر آبادان و در ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ در استان خوزستان نقش داشته است، بیان می‌شود.
 
وی با تأکید بر این‌که از شاخص‌های این کتاب مسائل اجتماعی است، ادامه داد: کتاب «آبادان لین 1» در ارتباط با مسائل اجتماعی مقاومت مردمی در جنگ است، یعنی وقتی‌ که ما وارد جنگ می‌شویم، حتی وقتی وارد نهضت امام خمینی (ره) و نهضت انقلاب اسلامی می‌شویم، در آنجا نقش مردم آبادان را مشخص می‌کند که مردم در این راه و پیروزی‌ها چه نقشی داشته‌اند.
 
نویسنده کتاب «آبادان لین 1» درباره راوی کتاب و جذابیت‌های زندگی سید کریم حجازی برای نگارش این اثر، اظهار کرد: ایشان جزو شورای انقلاب شهر بود و در نهضت و پیروزی انقلاب در آبادان و خوزستان خیلی نقش داشتند. ضمن اینکه مسئولیت بنیاد شهید و همچنین مسئولیت ستاد پشتیبانی جبهه و جنگ را برعهده داشتند و در اکثر عملیات‌ها هم حضور داشتند. پس نقش مهم راوی در مسائل اجتماعی و مقاومتی جنگ و مطالب خیلی جالب و دست‌اول و شنیدنی و خواندنی که ایشان نقل می‌کنند، باعث نگارش این کتاب شد.
 
سلیمانی‌خواه درباره چرایی عنوان کتاب، «آبادان لین 1»، توضیح داد: وقتی‌که از جلوی ویترین کتاب‌فروشی‌ها رد می‌شوید، اولین چیزی که شما را جذب می‌کند رنگ و طرح روی جلد کتاب است و وقتی‌که نزدیک‌تر می‌شوید، عنوان کتاب است که نظر مخاطب را جلب می‌کند. بنابراین عنوان کتاب بسیار مهم است. چرایی نام نهادن «لین 1» از این ‌قرار است که «لین» در زبان انگلیسی به معنای خیابان کوچک است. در آبادان هنوز هم به کوچه‌ها و خیابان‌ها «لین» می‌گویند.
 
وی افزود: «لین 1» در دوران جنگ تحمیلی و در مقاومت مسائل، مصائب و حوادث بسیار زیادی را در خودش دید و در حقیقت مرکز ویرانی‌ها، هراس، خرابی‌ها و بخشی از مقاومت بود. از طرفی مقر بنیاد شهید در «لین 1» قرار داشت و بسیاری از مسئولین وقت زمانی که به آبادان می‌آمدند شب در آنجا می‌ماندند؛ ازجمله شهید رجایی، مهندس قرنی، شهید باهنر که در این کتاب نام آن‌ها آورده شده است.
 
نویسنده کتاب «آبادان لین 1» در ادامه از دشواری‌های مسئولیت سید کریم حجازی گفت: زمانی که خواننده کتاب «لین 1» خاطرات آقای حجازی را می‌خواند، ممکن برایش قابل‌باور نباشد، ولی به دلیل اینکه خود بنده در آنجا حضور داشتم و آن صحنه‌ها را به چشم دیده‌ام، می‌توانم بر راستی این خاطرات گواهی دهم. رفتن به خط مقدم و جمع‌آوری شهدا و زخمی‌ها و بازگرداندن آن‌ها به عقب، آن‌هم اجساد شهدایی که در حدفاصل بین ما و دشمن بودند شب‌هنگام کار بسیار خطرناکی است. آنجا میدان مین، گلوله‌باران و حتی احتمال حمله شیمیایی دشمن وجود دارد. در چنین وضعیتی کار کردن واقعاً خیلی سخت است حتی اگر خط مقدم هم نباشد.
 
سلیمانی‌خواه با تأکید بر ضرورت نگارش خاطرات اشخاصی که در دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند، اظهار کرد: ما نباید فقط به اسناد و کتاب‌هایی که پژوهشی و اسنادی صرف هستند، اکتفا کنیم. بلکه باید به سمت کتاب‌های خاطرات و تاریخ شفاهی‌های جذاب برویم تا بتوانیم مخاطب‌های بیشتری را جذب کنیم، به‌خصوص نسل جوان که با آن محیط‌ها بیگانه هستند.
 
وی با ابراز تأسف از اینکه یادگاران جنگ تحمیلی پا به سن گذاشته‌اند و اگر به سراغ آن‌ها نرویم، گنجینه‌ای از خاطرات و اطلاعات در دل آن‌ها تا ابد باقی خواهد ماند و از دسترس سایرین خارج خواهند شد، افزود: خوشبختانه با توجه به اینکه من اهل شهر آبادان بودم و در مسائل اجتماعی و انقلاب بودم، اشراف داشتم، این موضوع باعث شد که من خیلی از مسائل را به آقای حجازی یادآوری کنم و ایشان یادش می‌آمد و بیان می‌کرد، ولی متأسفانه با وجود همه این مسائل به دلیل کهولت سن و به دلیل اینکه ما دیر به سراغ چنین فردی رفتیم با فراموشی به‌خصوص فراموشی جزئیات روبه‌رو می‌شویم.
 
این نویسنده گفت: بعضی از جزئیات مهم هستند، مثلاً اشخاص و گروه‌ها و اقوام و دسته‌های سیاسی و اجتماعی خیلی نقش دارند که ما متأسفانه به این مسائل توجهی نمی‌کنیم و گاهی ضررهای غیرقابل جبرانی از این حیث می‌بینیم.
 
سلیمانی‌خواه بیان کرد: در میان این خاطرات آن چیزی که من را تحت‌تأثیر قرار داد، درباره یکی از شهدا است که به حدی این شهید نورانی بود و تمام اطرافش را روشن کرده بود که باورناپذیر است، ولی من چون خودم آنجا حضور داشتم، وقتی ایشان این موضوع را نقل کرد، باور می‌کردم. از این اتفاقات در آنجا کم رخ نمی‌داد. همچنین ماجرای سینما رکس نیز من را تحت‌تأثیر قرار داد. راوی وضعیتی را نقل می‌کند که بسیار تأثرانگیز است. من یک جاهایی وقتی‌که ایشان صحبت می‌کرد، گریه می‌کردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها