چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
نشست «نسبت دانشگاه و حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران» برگزار می‌شود

به همت کانون اندیشه جوان در گفتگوی زنده مجازی به موضوع «نسبت دانشگاه و حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران» ‌از نشست های ما و دانشگاه پرداخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دانشگاه در ایران با هدف تأمین نیروی کار متخصص در ادارات دولتی تأسیس شد. رضاشاه در فکر ایجاد نهادی بود که بتواند کارمندانی حرفه‌ای جهت خدمت در بدنه دولت را تربیت کند. اما تنها هدف وی، تأمین نیروی کار نبود؛ بلکه دانشگاه محلی برای نظریه‌پردازی و ترسیم نقشه راه دولت مدرن بود.

با وقوع انقلاب اسلامی، دانشگاه نقش متفاوتی در بدنه حاکمیت گرفت. نهاد دانشگاه در جمهوری اسلامی از حوزه نظریه‌پردازی برای دولت اسلامی کنار رفت و حوزه‌های علمیه جایگزین آن شد. حوزه‌های علمیه با هدف تولید ادبیات جدیدی برای حکمرانی جمهوری اسلامی، نقش مهمی در بدنه جمهوری اسلامی پیدا کردند و دانشگاه صرفاً به محلی برای تربیت کارگزاران و تکنسین‌های مورد نیاز دولت تبدیل شد. اما این وضعیت همواره هم برای حاکمیت و هم برای دانشگاه نقشی نامتعین را رقم زده است و از طرف دیگر سیاست‌گذاری برای نهاد علم در ایران نیز دچار چالش کرده است.

در همین راستا کانون اندیشه جوان قصد دارد تا در روز پنج‌شنبه 18 آذر ماه ساعت 21 با حضور رضا نقی‌زاده در نشستی مجازی تحت عنوان «نسبت دانشگاه و حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی @canoon_org_  به گفتگو بپردازد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها