سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
سلسه نشست‌های ‌‌«ما و دانشگاه» به همت کانون اندیشه جوان برگزار می‌شود

به همت کانون اندیشه جوان در گفتگوی زنده مجازی به موضوع «نگاهی به تاسیس دانشگاه در ایران؛ اهداف، انگیزه ها و معضلات آن» ‌از نشست های ما و دانشگاه پرداخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) تاریخ دانشگاه در ایران مسیر متفاوتی با شکل گیری دانشگاه در اروپا داشته است. دانشگاه به عنوان یک نهاد مدرن در دوره پهلوی اول در ایران تأسیس شد. این نهاد در بطن یک برنامه توسعه‌محور که از پیش تعیین شده بود، بنیان نهاده شد.

دانشگاه ایرانی برای تربیت نیروهای متخصص اداری مانند ادارات اروپا ایجاد شد. دانشگاه در ایران همواره زیر سایه قدرت دولت‌های مختلف قرار داشت؛ بطوری که دولت‌ها با ایجاد وزارت‌خانه‌ای مانند وزارت علوم دائما سعی در کنترل فعالیت این نهاد مدرن داشته‌اند.

موسسان دانشگاه در ایران در راستای برنامه توسعه و به صورت تقلیدگونه دست به تأسیس دانشگاه زدند و فرصتی برای تأمل نظری و فلسفی درباره این نهاد در ایران ندادند. به عبارت دیگر، فرایند واردات نهادهای مدرن بر تأمل درباره ایده فلسفی آنها تقدم داشت. به همین خاطر از آن زمان تاکنون دانشگاه در ایران بدون داشتن ایده‌ای مشخص به راه خود ادامه داده است.

در همین راستا کانون اندیشه جوان قصد دارد تا در روز سه‌شنبه 16 آذر ماه ساعت 21 با حضور یاسر خوشنویس در نشستی مجازی تحت عنوان «نگاهی به تاسیس دانشگاه در ایران؛ اهداف، انگیزه ها و معضلات آن» در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی @canoon_org_  به گفتگو بپردازد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها