دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
انتشار مجموعه داستان «به وقت رهایی» در نیستان

مجموعه داستان «به وقت رهایی» اثری است داستانی شامل یازده داستان کوتاه از نویسندگان جوان کشور که در سال‌های اخیر به طبع‌آزمایی در زمینه داستان کوتاه مشغول هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از انتشارات کتاب نیستان؛ مجموعه داستان «به وقت رهایی» اثری است داستانی شامل یازده داستان کوتاه از نویسندگان جوان کشور که در سال‌های اخیر به طبع‌آزمایی در زمینه داستان کوتاه مشغول هستند.

«به وقت رهایی» پیش از هرچیز آکنده از ایده‌های داستانی ناب و جسورانه است. سرشار از داستان‌هایی که نشان از نازک‌بینی و دقت نظر نویسندگانش در کشف و حلاجی نقاط کور و یا کمتر مورد توجه قرار گرفته در اجتماع از سویی و از سوی دیگر، بازنگری و کشف زاویه دیدی تازه برای نگاه به موضوعاتی روتین و عادی‌انگاری‌شده در جامعه است.

تازگی‌داشتن نگاه نویسندگان این مجموعه به موضوعاتی که سعی در پرداخت آن داشته‌اند و توجه دقیق آنها به دغدغه‌ها، کنش‌ها و واکنش‌های خاص اجتماعی، از مهم‌ترین ویژگی این داستان‌ها به شمار می‌رود.

نویسندگان این مجموعه را می‌توان نویسندگانی باهوش و در عین حال با حساسیت بالا دانست که توجه ویژه‌ای در کشف نابهنجاری‌ها و کج‌اندیشی‌های اجتماعی داشته و در کنار آن توانسته‌اند دریچه‌ای تازه با داستان برای پردازش آنها فراهم آورند که حاصل آن در این مجموعه به‌خوبی قابل رویت است.

این کتاب و داستان‌هایش همچنین از حیث شخصیت‌پردازی و ساختن موقعیت‌های انسانی در داستان هرچند تجربی اما بسیار پخته عمل کرده است. داستان‌های این کتاب نمایشی است از تلاشی در خور ستایش برای خلق موقعیت‌های ناب در بازخوانی نوعی نگاه تازه به یک پدیده انسانی.

«به وقت رهایی» زبانی ساده و صمیمی نیز دارد. به‌دور از بازی‌های زبانی و چندپهلوگویی سعی دارد موضوع خاص مد نظر خود را عرضه کند. دغدغه نویسندگان این مجموعه نه بازی فرمی با زبان و روایت استعاری که ترسیم رئالیستیک انسان در موقعیت‌های خاص و منحصربه‌فرد زیستی است. با این همه باید به این مساله نیز توجه داشت که سادگی قابل توجه در زبان روایت و پاکیزه‌نویسی این داستان‌ها نیز در زمره هنرها و تخصص‌هایی است که صاحبان این آثار برای به‌دست آوردن آن بی‌شک مرارت و سختی قابل توجهی را پشت سر گذاشته‌اند.

خوانش این اثر با عنایت به این موارد جدای از لذت‌بخش‌بودن، نویددهنده تولد و رشد نسلی تازه در داستان‌نویسی ایران است که از این هنر کلامی به‌عنوان ابزاری برای نمایش وجوه مختلف دیدگاه و اعتراضات خود در مواجهه با اجتماعی به‌شدت تند و برنده این روزهای ایران به کار می‌برند و در این راه به‌دور از هیجان‌زدگی سعی دارند بی‌پرده و سرراست راوی آسیب‌هایی باشند که گاه از شدت روبودن و وضوح، از دیدگان بسیاری پنهان مانده است.

مجموعه داستان «به وقت رهایی» در 128 صفحه نیم وزیری از سوی انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شده است. نویسندگان این مجموعه عبارتند از: مریم ولی، محمد یاسین گوهری فر، رضوان کفایتی، فاطمه عظیمی، الهه عاصمی، زینب شکوهی، محدثه دلنواز، نرگس خانی، فائزه حق شناس، فاطمه سادات حسینی و ماهرخ تورکی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها