دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷
روایتی تازه درباره استاد مهدی محقق

برگی دیگر از دفتر فرزانگان فرهنگ اختصاص یافته است به استاد مهدی محقق از دریچه نگاه محمدحسین ساکت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ در این برنامه از فرزانگان فرهنگ روایت محمدحسین ساکت از استاد مهدی محقق به علاقه‌مندان ایشان تقدیم خواهد شد. مهدی محقق و نقش موثر او در پژوهش ادبی، در برنامه فرزانگان فرهنگ، روز سه‌شنبه، شانردهم آذرماه 1400، ساعت 18:30 پخش خواهد شد که به جنبه‌های دیگری از زندگی و آثار این محقق ادیب اشاره دارد. 

محمدحسین ساكت، نویسنده، مترجم و پژوهشگری است كه در دو رشته حقوق (شاخه‌های مختلف آن) و اسلام‌شناسی (به‌ویژه تاریخ تعلیم و تربیت و نهادهای آموزشی مسلمانان) فعالیت‌های علمی چشمگیری داشته و تاكنون بیش از ۱۸ جلد كتاب تألیف و ترجمه كرده و آن‌ها را به دست نشر سپرده است. بسیاری از كتاب‌ها و مقاله‌های او به‌عنوان منبع و مرجعی بی‌بدیل در اختیار پژوهشگران و دانشجویان قرار گرفته است.


شیوه نگارش ساكت در كتاب‌های حقوقی ایران -كه اغلب زبان پیچیده و پرطمطراقی دارند- بی‌نظیر و مخصوص خود اوست. استفاده از معادل‌های زیبای فارسی، به‌كاربستن تعبیرهای ساده و واردكردن جریان‌های تازه زبان امروز، نوشته‌های حقوقی او را از دیگران ممتاز ساخته است. دست‌كم دو تركیب تازه در نگاشته‌های حقوقی ساكت قابل توجه است یكی «دادكاوی» كه عنوان گفتارها و مقاله‌های حقوقی اوست و دیگر «حقوق‌شناسی» به‌جای مقدمه علم حقوق، مبانی حقوق و ... گذشته از آن كه تركیب «بی‌بهرگی از سود» فارسی را برای نخستین بار به جای «عدم النفع» عربی ساخته است و بسیاری واژگان فارسی دیگر را جایگزین واژگان عربی علم حقوق كرده است كه ذكر آن‌ها در این نوشته نمی‌گنجد. «درباره فردوسی و شاهنامه»، «شعر فارسی و تمدن اسلامی در ایران»، «جایگاه‌های دانش در جهان اسلام» و «دادرسی در حقوق اسلامی؛ سرشت و سرگذشت نهاد دادرسی و سازمان‌های وابسته از آغاز تا سده سیزدهم هجری» و «تاریخ آموزش در اسلام» عنوان‌های بخشی از آثار محمدحسین ساكت -اعم از تألیف و ترجمه- است.

محمدحسین ساكت، در این برنامه، مهدی محقق را از منظر خدمات علمی و فرهنگی ایشان در دانشگاه‌های ایران و جهان ازجمله دانشگاه مک‌گیل کانادا مورد بحث و گفتگو قرار خواهد داد.

برنامه «فرزانگان فرهنگ» را بهروز رضوی اجرا و روایت می‌کند و تهیه و تالیف این برنامه بر عهده محمد حسینی باغسنگانی است. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را سه‌شنبه‌ها از ساعت 18:30 در رادیو فرهنگ بشنوند. همچنین این برنامه در سامانه و آرشیو زمانی رادیو در سراسر جهان قابل شنیدن و دریافت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها