شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
20 نگاره و مینیاتور گنجینه موزه ملی ملک در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای چین به نمایش درآمد

نمایشگاه «گنجینه‌های مشرق‌زمین» دربرگیرنده آثار نگارگری ایران متعلق به گنجینه‌های کتابخانه و موزه ملی ملک، موزه هنرهای معاصر اصفهان، موزه رضا عباسی و کاخ‌موزه چهلستون از روز جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ خورشیدی (۳ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی) در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای چین گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وقف‌شده بر آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای نفیس از آثار نگارگری و مینیاتور در میان نسخه‌های خطی، قطعات و مرقعات در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک وجود دارد که به روزگاران پیش از صفوی تا پایان دوران قاجار پیشینه می‌رسانند.

به گفته رضا دبیری‌نژاد رییس اداره موزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک «تصویر نزدیک به بیست اثر نگارگری و مینیاتور از گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک در کنار گزیده آثار نگارگری موزه‌های هنرهای معاصر اصفهان و رضا عباسی و کاخ‌موزه چهلستون در نمایشگاه "گنجینه‌های مشرق‌زمین" به نمایش درآمده است».

او در این‌باره افزود: «بیش‌تر آثار نگارگری و مینیاتور از گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک در این نمایشگاه پیشینه قاجاری دارند اما در میان‌شان آثاری از دوران صفوی و پیش از آن نیز به چشم می‌آید. تصویر این آثار در دو بخش "قطعات مستقل نگارگری" و "آثار ترکیبی نگارگری در کنار دیگر آرایه‌های هنری" از هنرمندانی چون ابوالحسن غفاری و دیگر هنرمندان خاندان غفاری در دوره قاجار و هنرمندانی همچون میرعلی هروی، سیدعلی‌اکبر گلستانه، میرزا آقا شیرازی و محمدصالح اصفهانی برگزیده شده و به نمایش درآمده‌اند».

نمایشگاه «گنجینه‌های مشرق‌زمین» که به کوشش بنیاد هنری بردبار (Bordbar Collection) و موزه هنرهای کلکسیون شانگهای (Shanghai Art Collection Museum) برپا شده است، از ۳ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی (۱۲ آذر ۱۴۰۰ خورشیدی) تا ۲۷ فوریه ۲۰۲۲ میلادی (۸ اسفند ۱۴۰۰ خورشیدی) در موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای میزبان دوستداران فرهنگ و هنر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها