دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
افزوده شدن شاهکار تذهیب قاجاری به گنجینه نسخ خطی رضوی

اثر مرقّع علی عسكر کاتب ارسنجانی یکی از شاهکارهای تذهیب دوره قاجار به مجموعه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزوده شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، ابوالفضل حسن آبادی، مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: این اثر نفیس به همراه آثاری دیگر طی ارزیابی‌های سازمان به تازگی از مجموعه کتابخانه حجت الاسلام علی حسن‌زاده آملی فرزند علاّمه حسن حسن زاده آملی (ره) خریداری شده است.
 
حسن آبادی، مرقّع علی عسكر ارسنجانی را دارای 30 قطعه عنوان کرد و افزود: هر قطعه از مرقعات به لحاظ تشعیر و تذهیب از نوادر به شمار می‌رود که هر کدام به امضاء وی منقش شده است.
 
وی همچنین به وجود مجموعه قرآن علی عسکر ارسنجانی و پسرش محمدشفیع در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد که با افزوده شدن مرقعات به غنای این مجموعه افزوده شد.
 
حسن آبادی، مرقّع منسوب  به درویش عبدالمجید، مبدع خط شکسته نستعلیق را از دیگر نفایس خریداری شده برشمرد.
 
وی این مرقع را دارای 12 قطعه عنوان کرد که طلا اندازی بین السّطور از شاخصه‌های آن به شمار می‌رود.
 
حسن آبادی، به دیگر آثار خریداری شده از این مجموعه اشاره داشت و دیوان خواجوی كرمانی متعلق به قرن نهم، مثنوی معنوی دارای شش سرلوح، كتابت شده به سال 822 ق، دیوان شأنی تكلّو، دارای 9 مجلس تصویر و سرلوح مذهّب نستعلیق 1148 ق، شرح طوالع الانوار از برهان الدّین فرغانی كتابت شده به سال 842 ق، ترجمه شرح شمائل النبّویة به خطّ علاّمه حلّی متعلق به قرن 8 ق، شرح دیوان ابن فارض كتابت شده به سال 732 ق از جمله آن عنوان کرد.

هدایه مرغینانی 784 ق، قرآن به خطّ محمّد صالح نیشابوری قرن 11 ق، مجموعه دیوان حافظ، كمال خجندی، خواجه عصمت و اسحاق اطعمه كتابت شده به سال 895 ق، الاقناع فی حلّ الالفاظ ابی شجاع از خطیب شربینی (وفات 977 قمری) به خطّ مؤّلف و تفسیركشّاف زمخشری كتابت شده از نسخه اصل که در قرن 7 و 8 ق. در جواركعبه کتابت شده از دیگر آثاری به شمار می‌رود که به تازگی به مجموعه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی افزوده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها