دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
رونمایی از کتاب «یادنامه منوچهر طیاب» در فرهنگستان هنر

نکوداشت منوچهر طیاب، فیلمساز، نویسنده و عضو جاوید فرهنگستان هنر، با رونمایی از کتاب یادنامه این استاد در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، این مراسم با سخنرانی بهمن نامورمطلق، رییس این فرهنگستان، علیرضا قاسم‌خان، دبیر علمی نکوداشت، محمدرضا اصلانی، نویسنده و فیلمساز، احمد ضابطی‌جهرمی، نویسنده و مستندساز و همسر استاد طیاب برگزار خواهد شد. اجرای این برنامه نیز بر عهده شهرام درخشان، گوینده و فیلمساز خواهد بود.
 
این برنامه با رونمایی از کتاب یادنامه منوچهر طیاب، افتتاح «موزه اعضای پیوسته فرهنگستان هنر»، بازدید از کتاب‌های اهدایی استاد طیاب به کتابخانه تخصصی این فرهنگستان و نمايش فیلم مستند «درباره استاد طیاب» همراه خواهد بود.

این مراسم روز سه‌شنبه، 9 آذر 1400 از ساعت 14 با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالنِ ایرانِ فرهنگستان هنر، واقع در خیابان ولیعصر، پایین‌تر از تقاطع طالقانی، شماره 1552، برگزار خواهد شد. همچنین این برنامه از طریق نشانی b2n.ir/h88988 به‌صورت زنده پخش خواهد شد.

منوچهر طیاب در سال 1316 در تهران متولد شد و در مدرسه البرز درس خواند، سپس برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در رشته معماری از دانشگاه فنی وین و در رشته کارگردانی سینما و تلویزیون و طراحی صحنه از دانشکده سینمایی آکادمی دولتی موسیقی و هنرهای نمایشی وین فارغ‌التحصیل شد. نخستین فیلمش را با نام «سفال» در سال 1342 ساخت و سال بعد فیلم «ریتم» وی مورد توجه یونسکو قرار گرفت. از آن پس، بیش از90 فیلم مستند و آموزشی ساخت که هم‌اکنون نیز مورد توجه قرار دارد. تنها فیلم داستانی وی «سوزنبان» نام داشت.
 
طیاب عضو پیوسته فرهنگستان هنر، عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، عضو هیئت‌داوران یونسکو در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «کراکوف» لهستان، عضو هیئت‌داوران جشنواره بین‌المللی مستند «ترنتو» ایتالیا، عضو هیئت‌داوران جشنواره مستند «سینما حقیقت»، و عضو هیئت‌داوران جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز بوده است.

طیاب کتب فیلم‌های مستند خود شامل همراه باد در دل تنهایی کویر، دریای پارس، البرز و زاگرس را نیز چاپ و منتشر و جوایز متعددی نیز در جشنواره‌های مختلف دریافت کرد.

منوچهر طیاب ۴ شهریور ۱۳۹۹، در ۸۳ سالگی، به علت سرطان، در بیمارستانی در وین درگذشت و در همان‌جا به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها