دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
برگزاری المپیاد سخنرانی و متن‌خوانی ویژه دانشجویان زبان و ادبیات فارسی

رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی و نه تن از مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های چین دیدار و برای برگزاری المپیاد سخنرانی و متن‌خوانی اعم از شعر و نثر توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، عباسعلی وفایی، رایزن فرهنگی ایران و نماینده بنیاد سعدی در چین به منظور بررسی مسایل گروه‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های چین با نه تن از مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی به نام‌های چی وین دونگ، از دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن، لیو وین جون، از دانشگاه پکن، شین شیو دونگ، از دانشگاه جین لین، خانم لیو هوی، از دانشگاه شانگهای، جا فی، از دانشگاه اقتصادی و تجارت چین، لیو وان، از دانشگاه شی ان، لیو چیا، از دانشگاه تیان چین، شیو اینگ شان، از دانشگاه شی زه خه و وانگ اینگ، از دانشگاه زبان‌های خارجی پکن به صورت مجازی گفت‌وگو کرد.

وفایی در سخنانی، از همه استادان و مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی به دلیل کوشش در گسترش زبان و ادبیات فارسی در چین قدر دانی کرد و به بیان جایگاه امروز زبان چینی در ایران پرداخت.

وی اذعان کرد: در سال‌های گذشته، زبان چینی در ایران نیز به موازات گسترش زبان فارسی در چین گسترش یافته است و بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ ایران به پذیرش دانشجو در زبان چینی اقدام کرده‌اند و برخی از مراکز آموزش زبان به آموزش زبان چینی پرداخته‌اند.

وفایی پیشنهاد داد: با همکاری گروه‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‌های چین المپیاد سخنرانی و متن‌خوانی در میان دانشجویان زبان و ادبیات فارسی چین برگزار شود.

این نشست با طرح برخی از مسائل مربوط به حوزه زبان و ادبیات فارسی در چین ادامه یافت و هر یک از استادان به بیان دیدگاه خود پرداختند.

همچنین، مقرر شد که مسابقه المپیاد سخنرانی در میان دانشجویان سال سوم و چهارم و نیز مسابقه متن‌خوانی اعم از شعر و نثر در میان دانشجویان سال‌های اول و دوم برگزار شود.

گفتنی است؛ سابقه آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های چین به بیش از شصت سال پیش برمی‌گردد که در ابتدا در دو دانشگاه پکن و شانگهای رشته زبان و ادبیات فارسی دایر و آموزش به صورت دانشگاهی آغاز می‌شود. همچنین، در این سال‌ها شاهد تأسیس گروه‌های زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های مهم چین بوده‌ایم و مراکز ایرانشناسی نیز تقویت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها