دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
تقویت اتاق ایرانشناسی و گروه زبان و ادبیات فارسی کالج بانوان اسلامی کوپر رود

وابسته فرهنگی ایران در لاهور با رؤسای کالج اسلامی کوپر رود دیدار و در خصوص تقویت اتاق ایرانشناسی و گروه زبان و ادبیات فارسی این کالج به ویژه کارگاه‌های دانش افزایی، تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ و وابسته فرهنگی ایران در لاهور با شرکت در مراسم بزرگداشت علامه اقبال لاهوری در کالج اسلامی خیابان کوپر متعلق به بانوان در مرکز ایالت پنجاب با فوزیه ناز، رییس کالج و شازیه شعیب، رییس گروه زبان و ادبیات فارسی دیدار و درباره موضوعات موردعلاقه از جمله برگزاری کلاس‌های دانش‌افزایی زبان فارسی برای دانشجویان و استادان به رایزنی پرداخت.

روناس با بیان جایگاه والای شاعر فارسی‌گوی شبه‌قاره هند در ایران گفت: اشعار مشهور علامه اقبال که برای بیداری امت اسلامی و اتحاد جوامع اسلامی از سوی این شاعر بزرگ پاکستان سروده شده است، در مدارس ایران تدریس می‌شود.

وی از دانش‌آموزان پاکستانی خواست زبان فارسی را که ۸۰۰ سال زبان رسمی و اداری هند و پاکستان بوده است را پاس بدارند و با علاقه برای یادگیری آن تلاش کنند.

فوزیه ناز، رییس کالج اسلامی کوپر در شهر لاهور با اشاره به اهمیت فراگیری زبان فارسی برای جوانان و نوجوانان پاکستانی گفت: با زبان و ادبیات فارسی آشنایی دارم و شخصاً علاقه‌مند به یادگیری زبان و ادبیات فارسی هستم زیرا علامه اقبال و دیگر شاعران به این زبان شعر سروده‌اند.

وی با بیان اینکه تا قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا، هر ساله ده‌ها هزار نفر از مردم مسلمان و خداجوی پاکستانی برای زیارت مکان‌های مقدس به ایران سفر می‌کردند، خاطرنشان کرد: ایران مهد فرهنگ و تمدن در منطقه است و ما در پاکستان قرن‌ها از این تمدن و زبان بهره فراوانی برده‌ایم.

لزوم برگزاری کارگاه‌های دانش افزایی زبان فارسی
فوزیه ناز پیشنهاد راه‌اندازی کارگاه‌های دانش‌افزایی زبان فارسی و همچنین تأمین استاد زبان فارسی از سوی خانه فرهنگ برای برگزاری کلاس‌های دیپلمه زبان فارسی برای دانشجویان و علاقه‌مندان به فراگیری زبان فارسی را در این کالج مطرح کرد که مورد استقبال جعفر روناس قرار گرفت.

شازیه شعیب، رییس گروه زبان و ادبیات فارسی کالج اسلامی نیز با بیان اینکه ۴۵۰ دانشجوی دختر در حال فراگیری زبان و ادبیات فارسی هستند، گفت: در مقطع متوسطه دویست دانش‌آموز و در مقطع کارشناسی نیز ۲۵۰ دانشجو با انتخاب زبان و ادبیات فارسی به صورت دروس اصلی و اختیاری در حال تحصیل هستند.

وی همکاری نزدیک‌تر بین خانه فرهنگ ایران و گروه زبان و ادبیات فارسی کالج اسلامی خیابان کوپر را زمینه ساز تقویت زبان فارسی دانشجویان در این کالج عنوان کرد.

رییس گروه زبان و ادبیات فارسی کالج اسلامی خیابان کوپر در ادامه، بر آغاز پروسه ارزش‌گذاری مدارک تحصیلی دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در این کالج با کمک خانه فرهنگ به صورت صدور گواهی‌نامه تأکید کرد.

در مراسم بزرگداشت اقبال، دانش‌آموزان و دانشجویان پاکستانی مقالاتی را درباره علامه اقبال به زبان فارسی قرائت کردند.

در پایان ضمن بازدید وابسته فرهنگی کشورمان از اتاق ایرانشناسی، مسئولان کالج اسلامی خواستار نقش آفرینی خانه فرهنگ ایران در لاهور برای توانمندسازی و تقویت این اتاق برای استفاده بهتر توسط دانش آموزان و دانشجویان شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها