یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
1600 جلد کتاب در طول 6 دهه منتشر شده است

رییس اداره نشر منابع کتابی و غیرکتابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: انتشارات این سازمان در 6 دهه گذشته توانسته بیش از 1600 جلد کتاب، به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی، منتشر کند .

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، زهرا سادات عالمی، رییس اداره نشر منابع کتابی و غیرکتابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: کتابخانه ملی موسسه‌ای‌ آموزشی‌، پژوهشی‌، علمی‌ و خدماتی‌ است‌ كه‌ وظیفه گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب (چاپی و خطی) و غیرمكتوب درباره ایران و یا متعلق به ایرانیان خارج از كشور در حوزه‌های ایران‌شناسی و اسلام‌‌شناسی را بر عهده دارد.
 
وی افزود: گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به موضوع‌های انقلاب اسلامی و سایر آثار معتبر علمی، فرهنگی و فنی از كشورهای دیگر نیز از جمله وظایف این سازمان است.
 
عالمی گفت: تحقق‌بخشی این وظایف، نیازمند مدیریت علمی اطلاعات‌‌و دانش‌شناسی در همه زمینه‌‌های دانش‌ بشری برای اعتلای فرهنگ ملی و انجام تحقیقات مربوط به آن است که این مهم هم از وظایف و مأموریت‌های سازمان است.
 
وی گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در راستای رسالت ذاتی خود برای اشاعه اطلاعات در حوزه‌های دانش‌شناسی و علم‌اطلاعات در 6 ماه نخست امسال، 23 عنوان کتاب را منتشر کرده است.
 
رییس اداره انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان نهادی ملی، نقش مهم و کلیدی در چرخه جریان اطلاعات و دانش به عهده دارد، که انتشار چرخه اطلاعات یکی از این نقش‌های مهم به شمار می‌رود. 
 
وی گفت: هدف و مأموریت انتشارات سازمان، چاپ و انتشار منابع علمی و پژوهشی و آثار حرفه‌ای و تخصصی در حوزه‌های علم اطلاعات و‌دانش شناسی (کتابداری و اطلاع‌رسانی)، فن‌آوری اطلاعات و منابع دیجیتال و مطالعات و همچنین پژوهش‌های تاریخی، آرشیوی و اسنادی است.
 
 عالمی گفت: انتشار سرعنوان های موضوعی، رده‌ها، اصطلاح نامه‌ها، بانک مستندات، دست‌نامه‌ها، منابع مرجع، فهرست‌ها و فهرستگان‌ها، منابع تاریخ شفاهی، ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از تولیدات انتشارات کتابخانه ملی است.
 
وی افزود: همچنین احیا و چاپ منابع نفیس و نادر، از جمله اسناد تاریخی، نسخه‌های خطی، نشریه‌های قدیمی و نیز آثار بین رشته‌ای مرتبط و وابسته به این حوزه‌ها در انواع قالب‌ها و محمل‌های چاپی و الکترونیکی از وظایف دیگر انتشارات کتابخانه ملی محسوب می شود.
 
عالمی گفت: انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از شروع فعالیت که حدود 6 دهه از آن می‌گذرد توانسته است بیش از 1600 جلد کتاب، به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی، به صورت مستقل و یا با همکاری ناشران و مراکز علمی و فرهنگی داخلی و خارجی، منتشر کند و این فرآیند ادامه دارد.

راه‌اندازی فروش آنلاین انتشارات کتابخانه ملی
رییس اداره انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به راه اندازی سامانه فروش آنلاین انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر سامانه مدیریت انتشارات این سازمان ایجاد شد و مشارکت در نمایشگاه بین‌المللی مجازی کتاب تهران از تجربیات جدید این بخش در دوران پاندمی کرونا بوده است.
 
وی افزود: مقاله‌ای درباره فعالیت‌های انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در همایش ایفلای 2015 منتشر شده که این موضوع هم از دیگر دستاورد‌های این بخش محسوب می‌شود.
 
عالمی اظهار کرد: حوزه فعالیت انتشارات سازمان با شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییر نشد و در این ایام با مشکلات چندانی روبه‌رو نبود. این بخش در این ایام با استفاده از بسترهای آنلاین ارتباط با پدیدآورندگان آثار و کارشناسان امور انتشارات تا اندازه‌ای مرتفع شده بود.
 
عالمی اظهار کرد: آثاری مانند «مقدمه‌ای بر طرح تدوین دانشنامه اسناد و آرشیو»، «بازشناسی روند تطور و تحول فرمان‌ها»، «تاریخ تحولات اجتماعی روزنامه‌نگاری سیاسی در بروجرد» و «چکیده مقالات نخستین همایش بین‌المللی تاریخ اجتماعی بیماری‌های همه‌گیر» از جمله آثار منتشرشده این انتشارات است.
 
وی افزود: «راه روشن: مصاحبه تاریخ شفاهی با منصوره راعی، پیمانه صالحی»، «بررسی ساختار ظاهری و محتوایی دفاتر توجیهات در عصر پهلوی»، «محدث‌نامه (چاپ مشترک)»، «فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی جلد 32»، «خاطرات یک فرمانده پلیس»، «فهرست‌نویسی پیش از انتشار» و «پیشینه تاریخی و اسنادی رژیم حقوقی دریای خزر» از آثار دیگری هستند که توسط این انتشارات منتشر شده است.
 
رییس اداره انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: همچنین «کتاب‌آرایی نسخه‌های هنری دوره قاجار (چاپ مشترک)»، «تدبیر ماندگار: مصاحبه تاریخ شفاهی با دکتر حسین خطیبی»، «درس‌نامه حفاظت رقمی در محیط‌های با منابع محدود»، «سرود رهایی: مصاحبه تاریخ شفاهی با محمود حکیمی»، «فهرست نسخه های خطی ایرانی اسلامی کتابخانه ملی اتریش: مجموعه لوی‌بل»، «از فرش تا عرش: مصاحبه تاریخ شفاهی با محمدعلی فرشچیان(چاپ مشترک)» از جمله آثار تولیدی دیگر انتشارات هستند.
 
وی افزود: «کاوش مسایل اساسی ایران»، «دست‌نامه تاریخ شفاهی»، «دست‌نامه اطلاع ‌ابی کاربران با بهره‌گیری از منابع برخط وب»، «تحلیل، انتخاب و پیاده‌سازی سامانه‌های مدیریت مدارک الکترونیکی (چاپخانه)»، «فهرست نسخ خطی جلد 73» و «روش‌ها و فرایندهای ارزیابی تاثیر کتابخانه‌ها بر اساس استاندارد 16439 » از دیگر آثار منتشرشده توسط انتشارات این سازمان است.
 
 رییس اداره انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت:چاپ مجدد کتاب‌های پرتقاضا و کاربردی، برنامه‌ریزی برای تقویت و توسعه بازاریابی انتشارات سازمان، عرضه الکترونیکی انتشارات سازمان از طریق سامانه فروشگاه، تداوم همکاری با ناشران معتبر، انعکاس و معرفی بیشتر آثار انتشارات در بازار نشر و فضای انتشار مجاز کتاب‌ها در نرم افزارهای موبایل کتابخوان مانند طاقچه و فیدیبیو از جمله برنامه‌های این بخش برای پیشبرد بهتر امور است.
 
عالمی اظهار داشت: امالی شیخ صدوق (به خط ابن سکون) و کتاب‌آرایی نسخه‌های هنری دوره قاجار (نشر مشترک) از جمله کتاب‌های نفیسی است که در ماه‌های اخیر توسط انتشارات این سازمان به چاپ رسیده است.
 
وی تاکید کرد: انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آمادگی چاپ آثار ارزشمند پدیدآوران و پژوهشگران به ویژه در حوزه‌های مرتبط با علم اطلاعات و دانش‌شناسی، تاریخ شفاهی، ایران شناسی و اسلام‌شناسی، نسخه پژوهی، علوم آرشیوی و سند پژوهی را دارد و از مؤلفان و مترجمان دعوت می‌شود با ارسال آثار خود به سامانه انتشارات به آدرس www.publish.nlai.ir چاپ اثر خود را به انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی بسپارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها