شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
انتشار کتاب «اندیشه‌نامه علوم عقلی اسلامی»

کتاب «اندیشه‌نامه علوم عقلی اسلامی» به همت انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل، کتاب «اندیشه‌نامه علوم عقلی اسلامی» به همت انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد. این اثر به کوشش مهدی عبداللهی عضو هیئت علمی گروه فلسفه اسلامی و در 588 صفحه و با قیمت دویست‌هزار تومان منتشر شد. علاقه‌مندان می‌توانند به مناسبت انتشار این اثر، آن را با تخفیف ویژه 25 درصدی و ارسال رایگان خریداری نمایند. 

در معرفی کتاب، چنین می‌خوانیم: «مجموعه پیشِ رو با این هدف به سامان آمده است که به‌دور از سوء فهم و جهت‌گیری غیرعلمی، تصویری دقیق از آرای اندیشمندان علوم عقلی در مسائل مشترک به‌دست دهد. در این مجموعه کوشش شده است نخست طی مقالاتی با رویکرد توصیفیِ صرف، مقصود اندیشمندان به‌طور دقیق و جامع گزارش شود، به گونه‌ای که محل نزاع اصلی، مدعای حقیقی و سیر تطور دیدگاه‌ها آشکار شود. پس از نگارش مقالات توصیفی‌ـ‌گزارشی، در مرحله دوم سعی شده است در خلال مقاله‌ای مقایسه‌ای با نگرشی بی‌طرفانه، بین دیدگاه‌های فلسفی، کلامی و عرفانی مقایسه و داوری صورت گیرد. از باب نمونه، ابتدا در سه مقاله توصیفی، دیدگاه‌های اصحاب فلسفه، کلام و عرفان در موضوع توحید ذاتی گزارش شده، و سپس مقاله تطبیقی به مقایسه و داوری میان این دیدگاه‌ها پرداخته است.

بی‌تردید مسائل مشترک متعددی در دانش‌های سه‌گانه فلسفه، کلام و عرفان اسلامی وجود دارند که شایسته پژوهش‌های توصیفی و تطبیقی‌اند؛ اما این اندیشه‌نامه تنها به پنج موضوع بنیادین پرداخته است که به‌نظر می‌رسد بر دیگر مسائل نزاع‌برانگیز اولویت دارند، و بر اساس میزان اهمیت، گستره نزاع دیدگاه‌های پیرامونشان و درجه اثرگذاری‌شان بر دیگر مسائل گزینش شده‌اند. موضوعات یادشده عبارت‌اند از: توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی، حقیقت وحی و حدوث و قدم عالم». 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها