جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
تاکید بر گسترش مناسبات فرهنگی ایران و اقلیم کردستان عراق

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در دیدار و گفت‌وگو با روسای «سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه» بر گسترش مناسبات فرهنگی و حضور پررنگ در نمایشگاه‌های کتاب جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی شوشتری (سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه)، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) و داود حسن‌پور (وابسته فرهنگی سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه) با حسن احمد (رئیس سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه‌) و احمد شوقی (مدیر روابط عمومی و بین‌الملل سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه) دیدار کردند.

لزوم تبادلات فرهنگی ایران با اقلیم کردستان عراق
علی رمضانی در ابتدای این دیدار ضمن تشکر از مسئولان سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه برای فراهم‌کردن شرایط لازم جهت حضور ناشران ایرانی در این نمایشگاه اظهار کرد: حضور پررنگ در نمایشگاه‌های منطقه به‌ویژه کشور عراق جزو اولویت‌های دولت سیزدهم است و نمایشگاه کتاب سلیمانیه از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است؛ اهمیت این نمایشگاه به دلیل اشتراکات فرهنگی، زبانی، دینی و تمدنی بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق است.

وی در ادامه عنوان کرد: دو طرف باید شرایطی فراهم کنند تا ناشران دو کشور بتوانند با کمترین موانع، حضور پررنگی در نمایشگاه‌های کتاب منطقه داشته باشند. انتظار می‌رود ناشران ایرانی بتوانند در نمایشگاه‌هایی که در شهرهای مختلف عراق برگزار می‌شود، حضور فعالی داشته باشند و بالعکس ناشران عراقی نیز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و شهرهای کردزبان ایران حضور پیدا کنند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به ظرفیت‌های نشر بین دو کشور اشاره کرد و یادآور شد: این آمادگی را داریم که در بحث صنعت نشر، خدمات نشر، ترجمه کتاب‌های دوسویه از کردی به فارسی و بالعکس با ناشران کرد همکاری ویژه داشته باشیم و بتوانیم در این راستا کمک کنیم؛ و همچنین بتوانیم در بخش فروش کپی رایت با یکدیگر تبادل داشته باشیم.

علی رمضانی در پایان گفت: باید در بحث تبادلات فرهنگی با اقلیم کردستان عراق همکاری کنیم و تجربیات نمایشگاهی را به طرف مقابل منتقل کنیم؛ همچنین خانه کتاب و ادبیات ایران آمادگی خود را جهت حضور هرچه پررنگ‌تر در دوره بعدی اعلام می‌کند.

تلاش برای حضور حداکثری ناشران در نمایشگاه‌های بین‌المللی دو کشور
در ادامه این دیدار مهدی شوشتری ضمن تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این نمایشگاه به ضرورت حضور بیشتر ناشران ایرانی در سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه اشاره و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی این منطقه به ویژه در حوزه نشر، انتظار می‌رود سال آینده شاهد حضور حداکثری ناشران ایران در این نمایشگاه باشیم.

وی افزود: با پیگیری و رایزنی جهت رفع موانع حضور ناشران در این نمایشگاه، فرصت و ظرفیت خوبی در اختیار ناشران ایرانی و اقلیم کردستان عراق قرار می‌گیرد تا تعاملات فرهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند و انتظار داریم هر دو طرف در دوره‌های بعدی تلاش کنند تا ناشران، حضور حداکثری در نمایشگاه‌های بین‌المللی دو کشور داشته باشند.

حضور باشکوه ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه
در بخش بعدی این دیدار، احمد حسن ضمن ابراز خرسندی و تشکر از حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران در سومین دوره این نمایشگاه عنوان کرد: با تمام مشکلات و مسائلی که وجود داشت؛ ولی با همت تمامی دوستان ایرانی، شاهد حضور پررنگ و باشکوه جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه هستیم.

او با اشاره به ظرفیت‌های نشر بین دو کشور اظهار کرد: انتظار داریم ناشران و فعالان حوزه نشر ایران حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه کتاب سلیمانیه داشته باشند و متقابلا شرایط حضور ناشران کرد زبان اقلیم نیز در نمایشگاه‌های مختلف کشور ایران فراهم شود.

در پایان این دیدار داود حسن‌پور به نیازهای مردم این منطقه اشاره کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم در دوره‌های بعدی با برنامه‌ریزی بهتر جهت معرفی آثار مکتوب و پیش بینی برنامه‌های جانبی حضور فاخر در این نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه داشته و شاهد حضور هرچه بیشتر ناشران مطرح کشورمان در این نمایشگاه باشیم.

سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه از ۲۷ آبان‌ماه شروع شد و تا ۶ آذر ۱۴۰۰ ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها