چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» افتتاح شد

نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» به همت روابط عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری موزه ملی ارتباطات «امروز» افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این نمایشگاه گزیده‌ای از تصاویر مربوط به ایران قدیم در کارت پستال‌های موزه پست و فیلاتلیک شهر یزد است که از میان کارت پستال‌های پست شده به کشورهای مختلف اروپایی فراهم شده است.

در نمایشگاه «میراث‌فرهنگی ایران از دریچه کارت پستال» موضوعات مختلفی از ایران قدیم در دوره قاجار و در رابطه با میراث‌فرهنگی در قالب 30تصویر به نمایش در‌آمده که تعدادی از آنها پیش از این در معرض دید همگان قرار نداشته‌اند. 

این نمایشگاه از دوم تا نهم آذر 1400،همه روزه از ساعت 9 تا 13در محل موزه ملی ارتباطات برای بازدید علاقمندان دایر است.

با اختراع و گسترش فنون عکاسی در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی وسیله‌ای جدید برای ثبت وقایع و لحظات و مستند نگاری به وجود آمد و عکس به دیگر اسناد و مدارک در دسترس انسانها افزوده شد.

عکس‌های نخستین به علت ابتدایی بودن فنون ظهور، چاپ و ناپایداری مواد استفاده شده در آنها همچنین تاثیر عوامل محیطی از میان رفتند و یا کیفیت خود را از دست دادند. با پیشرفت صنعت چاپ و ارتباطات در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی کارت پستال‌های تصویری به وجود آمدند که ماندگاری بسیارطولانی مدتی داشتند و به‌زودی استفاده از آنها به عنوان بخش مهمی از زندگی مردمان جهان درآمد کمی پس از رواج کارت‌های پستی تصویری در اروپا در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی، ورقه های پستی تصویری از عکس‌های هنرمندان مشهور توسط مستشاران بلژیکی پست و گمرکات در ایران در جریان پستی قرار گرفتند و بزودی انواع بسیار متنوعی از آنها نیز توسط تجار بازار به کشورهای اروپایی سفارش داده شدند.

این کارت پستال‌ها از زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار منتشر و تعداد زیادی از آنها توسط اروپاییان و یا اتباع دیگر کشورهای خارجی از ایران به اروپا و دورترین نقاط جهان پست و درنتیجه پراکنده شدند، این ورقه‌های پستی تصویری از موضوعات مختلفی تهیه شده بودند که بیشترین آنها در محدوده موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی ایران طبقه‌بندی می‌شوند. 

با جمع‌آوری تدریجی این ورقه‌های پستی از کشورهای مختلف در سال‌های اخیر علاوه بر گسترش جنبه های مختلف مجموعه‌داری مدارک مستند بی‌نظیر از بافت‌های تاریخی و بناها و تاسیسات شهری و روستایی و همچنین آثار باستانی و قدیمی همچنین زندگی و سنت‌های مردم ایران فراهم شده است که ارزش‌های بیشماری در زمینه پژوهش‌های باستان‌شناسی شهری و تاریخی، بررسی بافت‌ها و ابنیه‌ها و آثار معماری، مردم‌شناسی، مرمت و احیای آثار تاریخی و سایر رشته‌های مرتبط با میراث‌فرهنگی کشور دارند. 

برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها گامی در راستای ارائه و شناسایی منابع جدید برای علاقمندان و پژوهشگران عرصه‌های گوناگون  میراث‌فرهنگی و سایر مخاطبان موزه‌ها فراهم می‌آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها