سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
علی اشرف صادقی از مهدی محقق می‌گوید

علی اشرف صادقی، چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی در برنامه فرزانگان فرهنگِ شبکه رادیویی فرهنگ درباره استاد مهدی محقق سخن خواهد گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این برنامه از فرزانگان فرهنگ روایت علی اشرف صادقی، چهره ماندگار زبان و ادبیات فارسی از مهدی محقق به علاقه‌مندان ایشان تقدیم خواهد شد. مهدی محقق و نقش موثر او در پژوهش ادبی، در برنامه فرزانگان فرهنگ روز سه‌شنبه، دوم آذرماه 1400 ساعت 18:30 پخش خواهد شد که به جنبه‌های دیگری از زندگی و آثار این محقق مدقق و ادیب اریب اشاره دارد. 

علی اشرف صادقی، پس از تحصیلات ابتدایی و متوسطه در حکیم نظامی قم ، در ۱۳۳۸ ه.ش به دانشگاه تهران رفت و در ۱۳۴۱ ه.ش لیسانس ادبیات فارسی گرفت. وی در ۱۳۴۲ ه.ش به دانشگاه سوربن در فرانسه رفت و در آنجا در رشته زبان‌شناسی عمومی ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۴۶ ه.ش ، پس از اخذ مدرک دکتری به ایران بازگشت. علی‌ اشرف صادقی در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۲ ه.ش با مؤسسه لغت‌نامه دهخدا در تنظیم بخشی از حرف «گ» لغت‌نامه دهخدا همکاری داشته‌ است. پس از بازگشت به ایران، صادقی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران مشغول به کار شد و تا کسب رتبه استادی پیش رفت. 

علی اشرف صادقی تا کنون صدها مقاله، گفتار یا یادداشت چاپ کرده است و هر یک از آن‌ها حاوی نکته‌ای بدیع است که پیش از او کسی به آن صورت به آن نپرداخته است. در پشت هریک از این مقالات عالِمی نشسته است که می‌کوشد برای سوالات زبانی خود و دغدغه‌های علمی‌اش پاسخی بیابد. اشرف صادقی تألیف ۵ کتاب و بیش از ۱۳۰ مقالۀ علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسوی را در فعالیت‌های پژوهشی خود دارد.

وی در این برنامه، مهدی محقق را از منظر پژوهش‌ها و مشاهدات شخصی خودش در دانشگاه تهران با شاگردان و چهره‌های نزدیک به ایشان -شخصیت‌هایی چون محمد معین، بدیع‌الزمان فروزانفر و جلال‌الدین همایی- مورد کنکاش قرار خواهد داد. 

برنامه «فرزانگان فرهنگ» را بهروز رضوی اجرا و روایت می‌کند و تهیه و تالیف این برنامه بر عهده محمد حسینی باغسنگانی است. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه «با فرزانگان فرهنگ» را سه‌شنبه‌ها از ساعت 18:30 در رادیو فرهنگ بشنوند. همچنین این برنامه در سامانه و آرشیو زمانی رادیو در سراسر جهان قابل شنیدن و دریافت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها