دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
نهضت نوشتن و ثبت خاطرات شهدا عملیاتی شود / نوشتن درباره شهدا نیازمند صداقت و سلامت قلم است

کارشناسان حاضر در نشست بررسی کتاب «تنها گریه کن» بر عملیاتی شدن نهضت نوشتن و ثبت خاطرات شهدا از سوی نویسندگان و ناشران تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، همزمان با بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب و به مناسبت روز «کتاب؛ مادران شهدا و زنان در دفاع مقدس»؛ نشست بررسی کتاب «تنها گریه کن» روایت زندگی اشرف سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان با حضور اکرم اسلامی؛ نویسنده کتاب، اشرف سادات منتظری؛ راوی کتاب و مادر شهید محمد معماریان، حاج حسین کاجی؛ راوی و ناشر اثر و جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی کشور، عصر یکشنبه 30 آبان 1400 در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
 
معصومه آباد، وجیهه سامانی، گلستان جعفریان و محمد قاسمی‌پور از نویسندگان مطرح معاصر در این نشست حضور داشته و درباره کتاب به گفت‌‌وگو پرداختند.
 
اکرم اسلامی؛ نویسنده کتاب «تنها گریه کن» با بیان این‌که درابتدا برای نگارش این کتاب تردیدهایی داشتم که نکند کار به‌خوبی انجام نشود و شرمنده شهید و مادر شهید شوم، افزود: هنگامی که خدمت خانم اشرف سادات منتظری مادرشهید محمد معماریان رسیدم، در اولین جلسه قانع شدم و کار را با جدیت شروع کردم. البته من راهنمای خوبی داشتم و حضور ایشان بسیار کمک‌کننده بود و حتی در مقدمه کتاب هم به آن اشاره کردم و در دیدارهایی که با خانم منتظری داشتم، علاوه بر فراگیری فن و حرفه نویسندگی، از اخلاق ایشان نیز بسیار آموختم.
 
وی ادامه داد: البته لحن این کتاب با لحن نوشتاری من متفاوت است و شاید نکته مهم این کتاب همین باشد. این درحالی است که من تلاش کردم این کتاب از زبان من نباشد، بلکه از زبان زنی در آستانه 70 سالگی باشد و خدا را شکر خروجی این کتاب خوب بوده است.
 
تفریظ رهبری بر این کتاب، افتخاری بزرگی برای من است
اسلامی تصریح کرد: هنگام نگارش این کتاب حتی یک لحظه هم تصور نمی‌کردم این کتاب به دست مقام معظم رهبری برسد و برای من افتخار بزرگی است که حضرت آقا این کتاب را تفریظ فرمودند. ولی زمانی که این کتاب را می‌نوشتم، خیلی دوست داشتم که رهبری از وجود چنین زنی آگاه شوند. خانم اشرف سادات منتظری زنی معمولی نبود. او همیشه از روحیه بالایی برخوردار بود و کارهای بزرگی در زندگی انجام داده و همین ویژگی‌های او، انرژی من را برای نوشتن زندگی او مضاعف کرد.
 
منزل ما پایگاهی برای جبهه و جنگ بود
در ادامه اشرف سادات منتظری؛ راوی کتاب و مادرشهید محمد معماریان، گفت: اگرچه من مادر شهید هستم، اما هنوز خیلی به این مردم مدیونم. ضمن اینکه از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که این کتاب را با دقت مطالعه و خودشان نیز مطالبی را به این کتاب اضافه کردند. محمد پسرم همیشه گوش به فرمان رهبری بود و ما هم امروز مطیع امر رهبریم و هرچه ایشان بگویند، اطاعت می‌کنیم.
 
راوی کتاب «تنها گریه کن» افزود: محمد کوچک بود که من بسیجی بودم و هنوز هم هستم و چون منزل ما بزرگ بود آن را تبدیل به پایگاه حضرت زهرا (س) کردیم و برای جبهه و جنگ فعالیت می‌کردیم و هرچه در توان داشتیم برای جبهه دریغ نمی‌کردیم.
 
اشرف سادات منتظری اظهار کرد: من 36 ساله بودم که مادر شهید شدم و الان 35 سال است که محمد شهید شده است، اما به لطف خدا هنوز عقب‌نشینی نکردم و هر کاری از دستم بربیاید، برای رهبری، انقلاب و مردم انجام خواهم داد؛ هرچند که می‌دانم توانم مثل قبل نیست.

باید برای شهدا کارهای بیشتری انجام دهیم
حاج حسین کاجی؛ راوی و ناشر اثر هم در این نشست با بیان این‌که چون خودم در جنگ بودم صحنه‌های زیادی از شهادت دوستانم را به چشم دیدم، گفت: شبی که محمد معماریان شهید شد، من جانشین گردان تخریب بودم که در آن شب 70 نفر از بچه‌های ما مجروع و 17 نفر هم شهید شدند. معتقدم که کار برای شهدا کم انجام شده و ما باید برای شهدا کارهای بیشتری انجام بدهیم.
 
وی افزود: 18 سال قبل من در کنگره شهید زین‌الدین از خانم اشرف سادات منتظری به‌عنوان یک شیرزن دفاع مقدس و مادر شهید یاد کردم، این درحالی است که ما در کشور هنوز زنانی داریم که ایثارگری و بزرگی آنان بیان نشده است. روزی به خانم اسلامی گفتم می‌خواهم شیرزنی هم‌طراز با انقلاب اسلامی را برای ثبت خاطراتش معرفی کنم که ایشان هم پذیرفت و کار انجام شد.
 
این ناشر خطاب به نویسندگان حاضر در جلسه، بیان کرد: شما کمک کنید تا بتوانیم خاطرات مادرانی که هر کدام می‌توانند برای ما الگو و اسوه باشند را ثبت کنیم.
 

نوشتن درباره شهدا، نیازمند صداقت و سلامت قلم است
در بخش دیگری از این برنامه، محمد قاسمی‌پور؛ از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری، اظهار کرد: اگرچه من توفیق آشنایی با راوی کتاب را نداشتم اما از توانایی قلم خانم اسلامی در حوزه شهدا و مادران شهدا اطلاع داشتم و ایشان با نگارش این کتاب ثابت کرد که همچنان در قلم زدن در این حوزه استاد بوده و خوشبختانه خروجی این کتاب، خروجی قابل‌قبولی است.
 
وی ادامه داد: مطمئنم کتاب‌هایی که مورد توجه مقام معظم رهبری و مردم قرار می‌گیرند، حتما نویسندگان و راویان آنان سعادت نزدیکی به عرصه شهدا را داشتند و از صداقت و سلامت قلم برخوردار بودند، چراکه نوشتن درباره شهدا نیازمند مقدماتی است و حتما خانم اسلامی از این مقدمات برخوردار بود. از سوی دیگر معتقدم، نگاه نویسنده این کتاب فراتر از سوژه بوده است.
این نویسنده تصریح کرد: موضوع کتاب‌هایی که در راستای ادبیات پایداری نوشته می‌شود حتما با سوژه‌های ادبی دیگر متفاوت خواهد بود و از دوستان موسسه حماسه یاران که فرصت انتشار این کتاب را فراهم کردند تشکر می‌کنم، هرچند که همه ما می‌دانیم حرکت در این مسیر، حرکت سختی است و نیازمند همت، تحمل و صبوری است.
 
وی با اشاره به فضای نامساعد نقد ادبی به‌ویژه در بخش ادبیات پایداری در کشور، افزود: باید فضای نقد ادبی در کشور «اصالت و سلامت» خود را باز یابد و از حاشیه‌ها بپرهیزد. این درحالی است که نقد باید دقیق و همه‌جانبه باشد. ضمن اینکه منتقدین ادبی ما باید حتما قبل از نقد، کتاب مورد نظر را با دقت مطالعه کرده و پس از کشف همه زوایای کتاب، اقدام به نقدنویسی کنند.
 
تفریظ رهبری بر این کتاب، الگویی مناسب برای نقدنویسی ادبی
قاسمی‌پور گفت: محتوای مبارک تفریظ رهبری بر این کتاب می‌تواند الگو و راهنمای خوبی برای نقدنویسی ادبی ما باشد و منتقدان کشور باید در عرصه نقد ادبیات پایداری به این نگاه رهبری توجه داشته باشند. حیف است که در نقد ادبیات پایداری، شاهد تهمت و هتاکی باشیم. درحالی‌که باید این ادبیات مورد نقد علمی قرار بگیرند و از هرگونه حب و بغض بدور باشند.
 
وی در پایان خواست که منتقدان برای رشد و تعالی ادبیات پایداری، با جدیت این گونه ادبی را همراهی کنند. نگارش کتاب در حوزه ادبیات پایداری عظمت زنان قهرمان هشت سال دفاع مقدس را به تصویر می کشد.
 
معصومه آباد، دیگر نویسنده عرصه ادبیات پایداری در این نشست، بیان کرد: ما با نگارش هر کتابی در حوزه ادبیات پایداری، شاهد رد پای شکوه و عظمت زنان قهرمان هشت سال دفاع مقدس هستیم که ما را به سمت و سوی عطر خود می‌کشانند. خوشبختانه این کتاب آنقدر دلنشین است که مورد تفریظ رهبری قرار گرفتند و این نشان می‌دهد که رهبرحکیم ما به جد کتابخوان هستند و بسیاری از نویسندگان جهان را می‌شناسند و رمان‌های مهم دنیا را مطالعه کرده‌اند.
وی افزود: از ناشر محترم که خودش خاطرات ارزشمندی از مادران شهید در سینه دارند هم تشکر می‌کنم وامیدوارم شاهد نگارش و انتشار خاطرات دیگر مادران شهید توسط این انتشارات باشیم.
 
این کتاب از نظر محتوا نمره 20 خود را از رهبری دریافت کرد
در ادامه نیز گلستان جعفریان، دیگر نویسنده عرصه دفاع مقدس گفت: بی‌شک خانم اشرف سادات منتظری یک اسطوره است که اسماعیل خود را به قتلگاه فرستاد. این کتاب از نظر محتوا نمره 20 خود را از رهبری دریافت کرده است. ما در این کتاب با یک راوی معمولی روبه‌رو نیستیم، چراکه شاهد رفتار متفاوت او در مواجهه با زمان خود هستیم.
 
وی با اشاره به شیوه خاطره‌نگاری که این کتاب از آن بهره برده، اظهار کرد: خاطره ویژگی‌هایی دارد که این کتاب کمتر از آن برخوردار است، ضمن اینکه در بیشتر جاهای این کتاب ما شاهد خاطراتی که همدیگر را هم‌پوشانی بکنند نیستیم. ازسوی دیگر، در بعضی از صفحات کتاب، شاهد شیوه نگارشی متفاوت با صفحات قبل هستیم.
 
این نویسنده عرصه ادبیات پایداری، افزود: با وجود نقص‌های بسیار اندک کتاب، اما من کتاب را دوست داشتم و با فروتنی دست نویسنده و راوی اثر را می‌بوسم و از اینکه خانم اسلامی این روایت پیچیده و چند بُعدی را برای مخاطبین خواندنی کردند تشکر می‌کنم.
 
«تنها گریه کن» کتاب پرفروشی خواهد شد
وجیهه سامانی یکی دیگر از نویسندگان و کارشناسان حاضر در این نشست، گفت: معتقدم که برای روایت کردن جنگ و انقلاب، پُرکاربردترین گونه ادبیات، خاطره نگاری است چون از دید اول شخص، روایت می‌شود و چون روایت از سوی اول شخص دارای بار عاطفی است، لذا همذات‌پنداری بالایی با مخاطب خواهد داشت. ضمن اینکه در خاطره‌نگاری، اصل بر واقع‌گرایی است و مردم روزگار ما به شدت تشنه حقیقت هستند و بی‌جهت نیست که در سال‌های اخیر شاهد استقبال از کتاب‌هایی هستیم که خاطرات‌نگاری جنگ را سرلوحه کارهای خود قرار دادند که می‌توان به کتاب «دختر شینا» اشاره کرد و من مطمئن هستم که این کتاب نیز جزو کتاب‌های پرفروش خواهد بود.
 
زنان در «ادبیات پایداری» رشد زیادی داشتند
فرحروز فاتحی؛ مدیرعامل بنیاد «آیه‌های ایثار و تلاش» و دبیر کنگره بین‌المللی بانوان عاشورایی نیز بیان کرد: خوشبختانه رشدی که زنان ما در ادبیات پایداری داشتند، رشد قابل‌قبولی بوده است. شک نکنید هنگامی که زنان وارد عرصه‌های علمی و ادبی می‌شوند، حتما خانواده‌های خوبی را هم تربیت خواهند کرد.
 
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، برکات خوبی را در حوزه زنان و خانواده به همراه داشته، ادامه داد: زنانی که در عرصه دفاع مقدس قلم می‌زنند، ثابت کردند که شناخت خوبی از دفاع مقدس دارند.
 
فاتحی گفت: هنوز بعد از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی، بسیاری از مادران شهید دیده نشدند و ما نباید به قول مقام معظم رهبری «ازاین گنجینه‌های دفاع مقدس» غفلت کنیم. باید نهضت نوشتن و ثبت خاطرات شهدا، عملیاتی شود.
 
در پایان این نشست، تعدادای از دبیران محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان تهران و شاعران، در وصف مادران شهید به شعرخوانی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها