یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
رونمایی از هشت عنوان کتاب در خانه موزه سیمین و جلال

با حضور چند تن از مسئولان و مدیران شهری از هشت عنوان کتاب در خانه موزه سیمین و جلال رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، مراسم رونمایی از هشت عنوان کتاب دوره جدید نشر موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم با حضور مهدی چمران، رئیس شورای‌ شهر تهران، سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدعلی قندهاری‌نیا، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، مهدی عرفاتی، مدیرمسئول روزنامه جام‌جم، نماینده سفارت کرواسی در ایران و چند تن از مسئولان و مدیران شهری و رسانه‌ای در خانه موزه سیمین و جلال برگزار شد.

در مراسم جشن کتاب جام‌جم که با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد از نویسندگان کتاب‌های دوجان، خرده روایت‌های بارداری، رنجین کمان، 25 روایت از عشق، رنج و شکیبایی، وطن دار، روایت 28 افغانستانی از مهاجرت به ایران، در سرزمین مردمان نجیب، موتور‌سوار چمران، متاستاز اسراییل، به زبان فارسی، تاج در تن، تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

توضیح مختصری از کتاب‌های رونمایی شده به شرح زیر است:

متاستاز اسرائیل، کورش علیانی 272 صفحه
موضوع اسرائیل از آن موضوعاتی است که کم‌کم از یک مساله عمومی و اجتماعی در ایران تبدیل به یک مساله حاکمیتی شده و این خطرناک است. این کتاب تلاش می‌کند به سهم خودش با بازخوانی مستند نحوه شکل‌گیری این حکومت، حساسیت‌های انسانی مخاطب را نسبت به این غده سرطانی بیدار کند. این کتاب روایتی از به وجود آمدن اسرائیل است با تمرکز بر این‌که این رژیم بر سه پایه ترور، تبعیض و تعدی بنا شده است. در طراحی فرمی و محتوایی کتاب تمام تلاش برای خوش‌خوان‌ و غیرتکراری‌بودن به کار گرفته شده است.

دوجان، زهرا قدیانی 208 صفحه
کتاب دوجان خرده‌‌روایت‌های بارداری بیست زن است. مساله جمعیت و فرزندآوری از مسائل جدید ایران است که در منظر رهبر انقلاب و اساتید دانشگاه جزو اولویت‌ها قرار گرفته است. کم‌شدن نرخ رشد جمعیت در ایران دلایل متعدد و پیچیده‌ای دارد ولی به هر حال یکی از آن دلایل، عدم‌تمایل دختران جوان به بارداری یا تکرار آن است. خود این عدم‌تمایل هم باعث مجموعه‌ای از دلایل مختلف است. کتاب به این دلایل نمی‌پردازد بلکه با روایت بارداری زنان، باب گفت‌وگو را در این مورد می‌گشاید و با بازگوکردن شور و شیرین این اتفاق فرصت تامل دوباره را در مخاطب ایجاد می‌کند.

تاج در تن، میثم امیری 144 صفحه
مجموعه جستاری درباره مسائل مربوط به کرونا در سال اول است. کتاب با توجه به دغدغه رهبر انقلاب در مورد روایت‌کردن کرونا و تبعاتش تولید شده است. در واقع با توجه به این‌که کرونا توجه‌ها را فقط به بقا جلب کرد، کتاب سعی کرده به ابعاد دیگر ماجرا سرک بکشد و سندی باشد که در آینده، این روزها را قابل درک‌تر کند.

رنجین‌کمان، غلامرضا طریقی 280 صفحه
این کتاب روایت‌هایی از زندگی است با تمرکز بر سه عنصر عشق، رنج و شکیبایی. طریقی، شاعر توانمندی است و تمام کتاب‌های قبلی‌اش، مجموعه شعر هستند. او در این کتاب با همان نگاه شاعرانه روایت نوشته است؛ یک مجموعه غزل منثور. با توجه به توفیق آثار قبلی او امید است این کتاب هم مورد استقبال قرار بگیرد.

به زبان فارسی، اسماعیل امینی 248 صفحه
پاسداشت زبان فارسی یک مطالبه فرهنگی و ملی از طرف رهبر انقلاب و دغدغه‌مندان حوزه فرهنگ بوده و هست. هر چند کلی‌ترین جنبه‌های این مطالبه قابل درک است؛ اما در حوزه اجرا، مجریان یا دغدغه این مطلب را ندارند یا راهکار عملیاتی برای آن نمی‌شناسند. نشر جام‌جم با تولید یک مجموعه جستار روایی بعضی از ایرادها و سوالات در مورد زبان فارسی و ضعف‌های آن را پاسخ داده یا به ظرفیت‌های آن اشاره کرده است. اسماعیل امینی به عنوان یک شاعر، طنزنویس و استاد ادبیات در دانشگاه، از پس این کار به خوبی برآمده است. این کتاب هرچند برای دانشجویان و دانشگاهیان مناسب است؛ ولی برای مخاطب عمومی طراحی شده و همه می‌توانند از خواندن آن لذت ببرند.

موتورسوار چمران، حمیدرضا جوانبخت 624 صفحه
در موضوع جنگ، کتاب‌های خاطره زیادی وجود دارد؛ اما بی‌شک این کتاب جزو بهترین‌ها خواهد بود. این کتاب خاطرات سیدعباس رابوکی را روایت می‌کند که جزو تیم موتورسواران شهید چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم بود. اهمیت این کتاب به غیر از روایت جنگ، در چند مساله دیگر هم هست. یکی ایجاد شناخت از شهید چمران از زاویه‌ای ناشناخته. با این‌که کتاب درباره چمران نیست؛ اما شناخت بسیار خوبی از او به دست می‌دهد و الگوی بسیار خوبی است، برای معنی‌شدن عبارت «آتش به اختیار».

نکته دوم این‌که روایت‌های ما از رزمندگان اصولا به نحوی صورت گرفته که آن‌ها را همگی مذهبی با دغدغه‌های انقلابی و دارای سلوک عارفانه شناسانده‌ایم. رابوکی، جوانی بوده عشقِ موتور که اولین دیدارش با چمران در پیست موتورسواری اتفاق افتاده، با این‌که عاشق چمران بود؛ اما هیچ‌وقت سبک زندگی‌اش مثل بچه حزب‌اللهی‌ها نشد. جوانی رابوکی شبیه جوانی جوان‌های امروز است و جوان امروز می‌تواند خودش را در آینه روایت او پیدا کند.

روایت جنگ دغدغه رهبر انقلاب است و روایت این کتاب یکی از بهترین این روایت‌هاست.

در سرزمین مردمان نجیب، هرویه روپچیچ، ترجمه سیدمیثم میرهادی 264 صفحه
این کتاب فقط به خاطر نامش قابل تقدیر است. موزیسین، کوهنورد و موتورسوار کروات در سفری به کشورمان، دورتا دور ایران را با موتور می‌گردد و سفرنامه‌اش را می‌نویسد و در پایان این نام را روی کتاب می‌گذارد: در سرزمین مردمان نجیب.

در دوره‌ای که روایت‌ها درباره ایران سیاه است، این کتاب به واسطه شهرت نویسنده‌اش در زمینه موسیقی چند ماه در صدر پرفروش‌های کرواسی بوده و در نظر مردم بالکان نشسته، ترجمه چنین کتاب‌هایی نشان‌دادن صدا و روایتی متفاوت از خارجی‌هایی است که در مورد ایران درگیر سیاست و رسانه نشده‌اند.

وطن‌دار، محمدسرور رجایی، 304 صفحه
این کتاب نتیجه تلاش مرحوم محمدسرور رجایی است در جمع‌آوری روایت 28 افغانستانی از مهاجرت‌شان به ایران البته این کتاب برای مهاجرت‌های پیش از دور دوم تسلط طالبان است؛ اما فرقی هم در اصل ماجرا ندارد.

مهاجران افغانستانی جمعیتی قابل توجه و در آینده نزدیک تاثیرگذار در ایران هستند و نمی‌شود این جمعیت را نادیده گرفت. با این‌که مشترکات فرهنگی و زبانی ما بسیار است ؛اما گفت‌وگوهای ما زیاد نبوده و این کتاب فرصتی شده تا درد‌ودل بعضی از این مهاجرین را بخوانیم. تلخ و شیرین روایت‌هایشان از ایران میزبان را بدانیم و خودمان را اصلاح کنیم از لابه‌لای روایت‌ها هم متوجه شویم که هر چند بهترین میزبان نبوده‌ایم؛ اما میزبان بدی هم نبودیم.

رهبر انقلاب فرمودند: دغدغه ما دغدغه ملت افغانستان است، این کتاب صدای بخشی از آن ملت است؛ بخشی که به ایران نزدیک‌تر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها