دوشنبه ۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۰۰
«فرشته‌ای در حصار»  نگرانی طرفداران هولوکاست را برانگيخت

یک رمان جدید با نام «فرشته‌ای در حصار» که توسط نویسنده آمریکایی درباره وقایع یکی از بازداشتگاه‌های آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم نوشته شده، خشم محافل صهیونیستی حامی هولوکاست را برانگیخت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از آسوشیتدپرس، «هرمان روزنبلت» در این رمان که بخشی از حوادث واقعی خاطرات دوران نوجوانی اوست، به طور ضمنی داستان‌پردازی‌هایی را که صهیونیست‌ها از داخل اردوگاه «یوچنوالت» در مرکز آلمان انجام داده‌اند، زیرسوال می‌برد.

طرفداران هولوکاست مدعی‌اند چیزی حدود 56 هزار نفر از کسانی که در بازداشتگاه بوچنوالت بوده‌اند، در اثر شکنجه نازی‌ها کشته شده‌اند، ولی «هرمان روزنبلت» در رمان «فرشته‌ای در حصار» که خود در آن زمان و در بازداشتگاه فوق شاهد آن بوده است، در قالب یک رمان عشقی که به مذاق طرفداران دو آتشه هولوکاست چندان خوش نمی‌آید، به انكار اين موضوع پرداخته است.

«فرشته‌ای در حصار» بخشی از زندگی روزنبلت و مربوط به زماني است که او توسط نازی‌ها به زندان می‌افتد و موفق می‌شود از پشت حصارهای بازداشتگاه بوچنوالت با یک دختر جوان آشنا شود که ظاهراً ماه‌ها برای او سیب و نان می‌آورد. روزنبلت بعدها از بازداشتگاه بوچنوالت به یک اردوگاه دیگر منتقل مي‌شود و تا مدت‌ها آن دختر جوان را نمي‌بيند تا اینکه یک سال بعد از جنگ جهانی دوم، هر دو به طور اتفاقی، همدیگر را در نیویورک ملاقات می‌کنند که این ملاقات منجر به ازدواج روزنبلت با «روما» می‌شود. این زوج، هم‌اكنون نيز در ایالت فلوریدا با هم زندگی می‌کنند.

چیزی که نگرانی طرفداران هولوکاست را برانگیخته، این است که داستان روزنبلت نشان می‌دهد اردوگاه بوچنوالت اگرچه یکی از مکانهایی بوده که نازی‌ها، یهودیان را شکنجه می‌دادند، ولی با اوصافی که طرفداران هولوکاست به تصویر می‌کشند، متفاوت است.

به علاوه، رمان «فرشته‌ای در حصار» برای نخستین بار، تصویری خاکستری (نه سیاه) از درون اردوگاه نازی‌ها به تصویر می‌کشد كه با تصویرسازی طرفداران هولوکاست به کلی متفاوت است. 

برخی طرفداران هولوکاست گفته‌اند: اين ادعاي روزنبلت كه  به حصارهای بازداشتگاه نزدیک شده و کسی به او کاری نداشته، غیرممکن است.

روزنبلت 79 ساله در واکنش به انتقادات وارد شده به رمانش می‌گوید: این داستان شخصی و چیزهایی است که یادم می‌آید ... حوادثی که در اين زمینه اشاره شده، مربوط به تاریخ است، ولی خود کتاب، انعکاس خاطرات من از حوادثی است که زندگی‌ام را تحت تأثیر قرار داد. وقتی خانواده‌ام گرفتار هولوکاست شد، من یک نوجوان بودم و حوادث را از نگاه یک نوجوان می‌دیدم ... آنچه که به تصویر کشیده‌ام، تصاویر، صداها، بوها و احساس‌هایی است که حدود 70 سال در ذهنم مانده است.

چیزی که طرفداران هولوکاست را بيش از پيش نگران کرده، این است که منكران هولوکاست، آن را دستمایه خود بکنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها