چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
سرانه مطالعه در ایران پایین نیست/ لزوم همکاری آموزش و پرورش برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره خدمات جدید و به‌روز در کتابخانه‌ها صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، مهدی رمضانی، در برنامه «سلام تهران»، در پاسخ به اینکه چرا سرانه مطالعه در ایران پایین است، گفت: گزاره‌های سرانه مطالعه و پیمایش‌های این حوزه خیلی دقیق نیست. در دنیا این مساله توسط پارامتر و معیارهای ثابت بررسی می‌شود، اما آمار دستگاه‌های مختلف مرتبط با این حوزه در کشور متفاوت است.
 
وی افزود: تعداد تیراژ و تجدید چاپ‌های امروزی نشان می‌دهد که در ایران کتاب مصرف می‌شود، اما میزان مطالعه آن باید دقیق‌تر بررسی شود. ممکن است خیلی از ما گمان کنیم که غربی‌ها کتابخوان هستند، در صورتی که هند بیشترین سرانه مطالعه را در سطح جهان دارد. در کشور ما کتاب‌های کمک آموزشی، کودک و نوجوان و ادبیات عمومی به‌صورت فصلی به فروش می‌رسند.
 
معاون سازمان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه در سال ۹۹، حدود ۱۱۰ میلیون کتاب چاپ شده است، ابراز کرد: از این تعداد ۲۵ درصد کمک درسی و بقیه در زمینه‌های دیگر بوده‌اند. وی با اشاره به تناقض موجود میان تعیین فرآیند ادامه تحصیل از طریق کنکور و به حساب نیاوردن آن در سرانه مطالعه، از اقبال به کتاب کاغذی در کشور خبر داد.
وی افزود: نسخه «پی‌دی‌اف»، کتاب الکترونیک نیست. در حال حاضر ۷۵ درصد مردم انگلیس و بالغ بر ۸۰ درصد جمعیت آمریکا، از کتاب کاغذی استفاده می‌کنند. در کشور ما نیز بیشتر ناشران به کتاب الکترونیک روی آورده‌اند که برای مخاطبان نابینا هم بسیار مناسب است. اما کتاب کاغذی همچنان در صدر است و تعداد چاپ‌ها نشان می‌دهد که کتاب جزو کالای مورد پسند مردم است.
 
دبیر بیست‌‌ونهمین هفته کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تاکید بر اینکه در مقوله فرهنگ و کتاب باید همبستگی و پیوستگی بین نهادهای ذیربط وجود داشته باشد، افزود: اگر آموزش و پرورش در این زمینه ورود نکند، تلاش‌های ما هیچ ثمری نخواهد داشت.
 
وی درباره اقدامات سازمان نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تشویق مردم به کتابخوانی، گفت: بیش از ۳۵۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور داریم که همه آن‌ها به بخش کودک و نوجوان مجهز شده‌اند. در کتابخانه‌های نسل جدید ۴۰ خدمات جدید در قالب طرح‌های آموزشی، پرورشی و... به مخاطبان ارائه می‌شود و فضای کتابخانه‌ها نسبت به گذشته متفاوت شده است.
 
این مسئول فرهنگی یادآور شد: نهاد کتابخانه‌ها زیرمجموعه وزارت ارشاد فعالیت می‌کند و یک نهاد گسترده است. ۲۵ رویداد ملی، ۳۰۰ رویداد استانی و ۷ هزار رویداد کتابخانه‌ای در این نهاد داریم.
 
رمضانی تاکید کرد: اگر خانواده‌ها کتاب را محل رجوع خود قرار دهند، فرهنگ کتابخوانی دوباره احیا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها