سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
توجه به کودکان در برنامه‌های هفته کتاب ضروری است

بیژن نوباوه با تاکید بر ضرورت توجه به کودکان در امر کتابخوانی گفت: باید کاری کنیم که بچه‌ها از دوران طفولیت و از خانه و مدرسه، کتاب خواندن را باید بگیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بیژن نوباوه، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ضمن اشاره به اهمیت برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران،‌ اظهار کرد: مساله کتاب و کتابخوانی در کشور ما موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است و حاکمیت باید با برنامه‌های مدون به مساله کتابخوانی بپردازد و برای آن برنامه‌ریزی کند. کارهایی که در کشور ما انجام می‌شود کمتر موجب می‌شود مردم را به کتابخوانی ترغیب کند، زیرا کتابخوانی زمانی انجام می‌شود که احساس نیاز به آن وجود داشته باشد.
 
 نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالعه کتاب در میان قشر دانشجو بیان کرد: دانشجویان برای مطالعه به کتاب نیاز دارند و برای پاسخ به این نیاز کتاب می‌خوانند؛ این احساس نیاز باید در میان جامعه‌، رسانه‌ها و مراجعات به علوم ایجاد شود.
 
وی با بیان اینکه برگزاری هفته کتاب همانند برگزاری نمایشگاه‌های کتاب برای جامعه اثرگذار است، عنوان کرد: معتقدم که کتابخوانی را باید اساسا از دوران طفولیت در میان  جامعه نهادینه کرد، در بسیاری از کشورها کتابخوانی را به‌عنوان درس در مدارس قرار می‌دهند و یکی از درس‌ها و کلاس‌های بچه‌ها کتابخوانی است.
 
نوباوه تصریح کرد: طبق مشاهداتی که دارم متوجه شدم، بسیاری از کتاب‌های مرتبط با دروس مختلف را در اختیار کودکان قرار می‌‌دهند، هیچ اجباری برای خواندن نمی‌کنند و حتی استعدادیابی‌شان را از نحوه و میزان مطالعه کتاب‌های مورد علاقه‌شان انجام می‌دهند و در پایان دوره دبستان معلم می‌داند که دانش‌آموز به کدام حوزه علاقه دارد.
 
وی بر لزوم آموزش یادگیری کتابخوانی به بچه‌ها تاکید کرد و گفت: ما در مدارس کتابخوانی را در بچه‌ها نهادینه نمی‌کنیم؛‌ در‌حالی‌که اگر بچه‌ها در دوران طفولیت کتاب نخوانند به سختی در سنین بالاتر به کتاب روی می‌آورند و کتابخوانی را به‌عنوان یک عادت صحیح دنبال می‌کنند.
 
نوباوه با بیان اینکه راهکارهای کتابخوانی در میان کودکان باید در برنامه‌های هفته کتاب گنجانده شود تا موثر باشد، اظهار کرد: باید کاری کنیم که بچه‌ها از دوران طفولیت و از خانه و مدرسه کتاب خواندن را باید بگیرند و اگر این اتفاق در درازمدت بیافتد نتیجه و پدیده بسیار خوبی برای کشور ما به همراه دارد.
 
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها، طرح‌های فصلی فروش کتاب عنوان کرد: هر طرحی که تسهیلات فراهم کند تا جامعه به سمت خرید کتاب سوق پیدا کند خوب و اثرگذار است، اما یادمان نرود که کتابخوان واقعی کتاب را به هر قیمتی خریداری می‌کند و در این میان باید زمینه‌ها فراهم شود. باید زمینه‌ای فراهم شود که این یارانه برای قشر دانش‌آموز و دانشجو بیشتر فراهم شود تا اثرگذاری بیشتر و بهتری برای جامعه به همراه داشته باشد و عادت به مطالعه در میان این گروه‌ها تقویت شود.
 
بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تا یکم آذرماه با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها