پیام وزیر علوم به نشست هم اندیشی بزرگداشت علامه طباطبایی

طباطبایی مظهر جامعیت و عقلانیت است/ توقف در ترجمه یکی از چالش‌های اصلی ماست

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:‌ یکی از چالش‌های اصلی که مانع پویایی، رشد و تولید علم می‌شود توقف در در حوزه ترجمه و تقلید صرف است.
طباطبایی مظهر جامعیت و عقلانیت است/ توقف در ترجمه یکی از چالش‌های اصلی ماست
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) پیام محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به نشست هم اندیشی بزرگداشت علامه طباطبایی با موضوع «چگونگی تحول در علوم انسانی» که امروز دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است به شرح زیر است.

۲۴ آبان، سالروز درگذشت علامه طباطبایی؛ فیلسوف، حکیم، مفسر قرآن، فقیه و اسلام شناس معاصر است، او مظهر جامعیت، عقلانیت و تحول در علوم انسانی- اسلامی است. امیدوارم دانشگاه علامه طباطبایی با الگوبرداری و الگونمایی از روش، منش و مجاهدت‌های علمی و معنوی این دانشمند و چهره ماندگار در علوم انسانی کشور، بتواند بیش از گذشته در مسیر تولید علم و تحول در علوم انسانی گام بردارد.

بدون شک پیروزی انقلاب اسلامی بر نظام سلطه بیانگر نقش راهبردی علوم انسانی اسلامی و احیا گران تراث علمی، فرهنگی و تمدنی مانند امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) می‌باشد. انقلاب ما در گام دوم رشد و تحول خود، بدون حرکت به سوی تولید علم و تحول در علوم انسانی، موفقیت چندانی بدست نخواهد آورد. چرا که علوم انسانی نقش نرم افزاری دارد و این نرم افزار باید متناسب با بافت فکری و فرهنگی جامعه طراحی و تولید شود.

یکی از چالش‌های اصلی که مانع پویایی، رشد و تولید علم می‌شود توقف در در حوزه ترجمه و تقلید صرف است. همانگونه که مقام معظم رهبری نیز بارها تأکید فرموده‌اند، ما با شاگردی کردن هیچ مشکلی نداریم ولی شاگردی کردن با تقلید کردن متفاوت است و ما نباید همیشه در مقام شاگرد باقی بمانیم. تجربه زیسته انقلاب اسلامی، تولید علوم انسانی اسلامی را از مرحله امکان به مرحله ضرورت تبدیل کرده است. لازمه تحقق اهداف انقلاب اسلامی مانند استقلال و آزادی، تولید علم و تحول در علوم انسانی است، به طور مثال تا زمانی که ما در تبیین نظریه اقتصاد مقاومتی، الزامات و راهبردهای آن رشد علمی نداشته باشیم و با نظریه‌های اقتصادی غیر بومی بخواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل نماییم، به استقلال اقتصادی نخواهیم رسید و تحت تاثیر چالش‌ها و تکانه‌های ملی و بین‌المللی، نظام اقتصادی بسیار شکننده‌ای خواهیم داشت.

از سوی دیگر برای تحول در علوم انسانی، باید به رشد فرهنگ عمومی، علمی، اخلاقی و گفتمان‌سازی تولید علم و تحول در علوم انسانی در سطح جامعه توجه ویژه کنیم. بها دادن به نظریات، ایده‌ها و رویکرد‌های انتقادی و خلاقانه در دانشگاه‌های علوم انسانی، کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و آزاداندیشی، نقش به‌سزایی در این زمینه خواهد داشت.

با توجه به اسناد بالا دستی کشور مانند نقشه جامع علمی، سند دانشگاه اسلامی و سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری، تحول و ارتقای علوم انسانی از مسیر راهبرد‌ها و اقداماتی همچون نهادینه کردن نگرش اسلامی به علم، تسریع در فرایند‌های اسلامی شدن نهاد‌های آموزشی و پژوهشی، متحول سازی و ارتقاء کمی و کیفی در علوم انسانی و هنر مبتنی بر معارف اسلامی، تقویت جایگاه و منزلت این علوم، جذب افراد مستعد و با انگیزه، اصلاح و بازنگری در متون، برنامه‌ها و روش‌های آموزشی، ارتقاء کمی و کیفی مراکز و فعالیت‌های پژوهشی محقق خواهد شد. در این زمینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی کامل دارد تا از همه ظرفیت‌های تقنینی، مادی و معنوی خود برای تسهیل و تحقق این اهداف و برنامه‌ها استفاده کند.

در پایان لازم می‌دانم با توجه به اینکه تولید علم و تحول در علوم انسانی لازمه پیشرانی و بقای تمدنی کشور است، از همه اندیشمندان، صاحبنظران و دانشجویان حوزه علوم انسانی بخواهم تا با هشیاری مضاعف و درک رسالت تاریخی و تمدنی خود به ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی، با هم افزایی و تشکیل شبکه‌های نخبگانی در سطح ملی و بین‌الملی، نسبت به تولید علم و تحول در علوم انسانی و به تبع پاسخگویی به نیاز‌های جامعه اهتمام ویژه داشته باشند.
کد مطلب : ۳۱۳۹۶۰
https://www.ibna.ir/vdcjmtetyuqevhz.fsfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

ترجمه و اهمیت پروژه‌محوری
چرایی ضعف تالیفات علوم انسانی
ارج‌نامه علامه جعفری