یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
برگزاری بیش از 460 ویژه برنامه کتاب‌محور در پایتخت

همزمان فرا رسیدن بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب بیش از 460 ویژه برنامه متنوع کتاب محور در کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، به مناسبت فرا رسیدن 29 دوره هفته کتاب بیش از 460 ویژه برنامه کتاب‌محور در گرامیداشت روز كتاب، كتاب‌خوانی و كتابدار با حضور نویسندگان، شاعران و اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار می‌شود.

برگزاری نشست‌های رونمایی و نقد و بررسی کتاب
نشست «کتابخوان 1400» با معرفی و بررسی کتاب «نا» با حضور مریم برادران، نویسنده اثر  یکشنبه (23 آبان) ساعت 10 صبح؛ رونمایی کتاب«روزهای جنگی سعید» با حضور عالمه محمدی ،نویسنده کتاب و سرهنگ حاج سعید بلوری، راوی اثر روز دوشنبه 24 آبان ساعت:30 15 برگزار می‌شود. همچنین نشست معرفی و گفت‌وگو پیرامون کتاب‌های «عشق به زبان فارسی»نوشته محمود اکرامی روز شنبه 29 آبان ماه ساعت 10 صبح ، نشست تخصصی گفت‌وگو پیرامون کتاب«تنها گریه کن » با حضور  راوی اثر ، اشرف سادات منتظری و نویسنده کتاب ، اکرم اسلامی برگزار خواهد شد که تمامی نشست‌ها به صورت زنده از طریق صفحات مجازی کتابخانه‌های عمومی تهران به آدرس (instagram.com/tehranpl)، آپارات   (aparat.com/tehranpl/live) و پورتال اداره کل (tehranpl.ir) پخش خواهد شد.

 تجلیل از كتابداران استان
برای تجلیل از مروجان کتاب و کتابداران نمونه استان روز چهارشنبه 26 آبان‌ماه کتابخانه مرکزی پارک شهر میزبان برگزاری مراسم تجلیل خواهد بود. این مراسم با حضور مسوولان ملی - استانی و جمعی از کتابداران و دوستداران کتاب در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار خواهد شد.

برگزاری محافل ادبی
با توجه به مخاطبان متنوعی که کتابخانه‌های عمومی دارند؛ طی سال گذشته با هدف گسترش فرهنگ و زبان فارسی و با رویکردهای آموزشی و کشف استعدادهای تازه؛ محافل ادبی متنوعی ویژه رده‌های سنی مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان راه اندازی شده و روزانه میزبان شاعران،نویسندگان و اعضای فعال کتابخانه‌ها به ویژه حوزه کودک و نوجوان بوده است .

آغاز به کار محفل ادبی «در آیینه تفریظ» خوانش شاعرانه و جمع‌خوانی کتاب با حضور اعضای محفل و سرایش شعر بر اساس کتاب‌های تفریظی با حضور مولف اثر یکشنبه (30 آبان‌ماه) و جشن هفته کتاب محفل ادبی «جوانه‌های ادبی –مولفان کوچک» پنجشنبه (27 آبان) از نشست‌های محافل ادبی این هفته است که با حضور اعضای کودک و نوجوان محافل ادبی استان برگزار خواهد شد.

افتتاح کتابخانه
ایجاد دسترسی به كتابخانه‌ یكی از برنامه‌های اصلی نهاد است و بر این اساس کتابخانه عمومی «سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» شهرستان ورامین همزمان با هفته کتاب افتتاح خواهد شد.

افتتاح 4 بخش ویژه در کتابخانه‌های استان
دو بخش نابینایان در کتابخانه‌های عمومی «شیخ کلینی ری »و «شهید رجایی ملارد» بخش ناشنوایان در کتابخانه «باباطاهر تهران» و بخش کودک در کتابخانه «شهید چمران» به‌مناسبت هفته کتاب آماده بهره‌برداری خواهد شد.

اختتامیه جشنوراه فرهنگی «مشی خورشید»
مسابقه فرهنگی  «مشی خورشید» همزمان با فرا رسیدن ایام اربعین سرور و سالار؛ در راستای اشاعه و ترويج فرهنگ حسینی؛ گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی و مطالعه كتاب‌های مرتبط با اربعین حسینی و شناسايی و معرفی كتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ حسینی؛ به همت اداره کل کتابخانه‌‏های عمومی استان تهران با همکاری ستاد اربعین استان تهران از 25 شهریورماه با انتشار فراخوانی رسماً آغاز به کار کرد.

علاقه‌مندان پس از ثبت‌نام در سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی به نشانی www.samakpl.ir  تا 15 مهرماه مصادف با پایان ماه صفر متناسب با رده‌های سنی خود فرصت داشتند؛ در  این مسابقات شرکت کنند. این مسابقه‌ها به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت قرمز پایتخت به‌صورت مجازی برگزار شد. براساس اعلام دبیرخانه مرکزی پس از بررسی‌ها و داوری نهایی، در روز سه شنبه 2 آذر‌ماه اسامی برگزیدگان «مشی خورشید» را معرفی خواهد کرد.

برگزاری نمایشگاه «نگین فیروزه‌ای» و «کارتون کتاب»
یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با تفاوت‌ها و نوآوری‌ در قالب‌ها و بخش‌های ویژه در حال برگزاری است؛ در همین راستا اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در مهرماه سال جاری با هدف عدالت فرهنگی در کتابخانه‌های مناطق مختلف شهر تهران و کتابخانه‌های روستایی کارگاه‌های آموزش نقاشی «نگین فیروزه‌ای» را با تدریس سمیه مومنی، کارشناس نقاشی و طراح تکنیک‌های نقاشی از سه‌شنبه (۶ مهرماه) در ۹ باب کتابخانه منتخب شهر تهران ویژه گروه سنی کودک و نوجوان آغاز کرده است.

کودکان و نوجوانان تهرانی با حضور در این کارگاه‌ها ضمن یادگیری تکنیک‌های نقاشی در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند و در همین اساس طی هفته کتاب  آثار استاد و شاگردان با موضوعات جشنواره رضوی در کتابخانه‌های شهر تهران در قالب نمایشگاه برپا خواهد شد.

بر اساس این گزارش اعلام فراخوان مسابقه داستان کوتاه «یاد باغبان» یادواره نویسنده اهل افغانستان  «مرحوم محمد سرور رجایی» ویژه نوجوانان ایران و افغانستان، اهدای کتاب با شعار «اهدای کتاب، اهدای دانایی» و اهدای خون از سوی کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های استان از دیگر برنامه‌های این هفته خواهد بود.

 افتتاح محافل قرآنی شهرستان‌های استان تهران، برگزاری ویژه برنامه‌های رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدس و نشست‌های تخصصی با نویسندگان کتاب‌های تقریظی، از‌جمله برنامه اداره کتابخانه‌های استان تهران است.

برگزاری جشن کتاب کودک و نوجوان و  نمایشگاه نقاشی و پوستر با موضوع کارتون کتاب و جشنواره رضوی، ارائه خدمات WIFI رایگان به اعضای کتابخانه‌‏های عمومی استان در 20 کتابخانه شهر تهران و مسابقه مشاعره با موضوع کتاب از دیگر برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های این استان در هفته کتاب خواهد بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها