یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
آغاز طرح پاییزه کتاب از ۲۹ آبان/ کتاب صوتی جای کتاب کاغذی را تنگ نمی‌کند

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، درباره برنامه‌های بیست‌ونهمین هفته ملی کتاب، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، علی رمضانی، دبیر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب، در میز فرهنگ «سلام تهران» درباره برنامه‌های این رویداد فرهنگی گفت: بیش از ۱۳۰۰ عنوان برنامه برای هفته کتاب که از ۲۴ آبان تا ۱ آذر و با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم»، تدوین و تنظیم شده است.

وی با اشاره به عناوین برنامه‌های این هفته فرهنگی، افزود: اختتامیه جشنواره‌های ملی کتاب برخی در تهران و برخی هم در شهرستان‌ها برگزار خواهد‌ شد. جهاد‌کشاورزی اختتامیه هفته ملی کتاب‌های کشاورزی و منابع‌طبیعی را برگزار می‌کند و از کتاب‌داران و فعالان این عرصه تقدیر می‌شود. در ۱۷ استان، اختتامیه کتاب‌سال استانی خواهیم داشت و روزانه بین ۳ تا ۵ نشست تخصصی در خانه کتاب و ادبیات ایران با انجمن اهل‌ قلم، پیشکسوتان و... داریم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به طرح «پاییزه کتاب»، توضیح داد: در این طرح هر ایرانی می‌تواند با مراجعه به کتاب‌فروشی‌های عضو در طرح، تا سقف ۳۰۰ هزار تومان از تخفیف ۲۰ درصدی برای کتاب‌های تالیفی و تخفیف ۱۵‌درصدی برای کتاب‌های ترجمه بهره‌مند شود. 

وی با اشاره به استقبال خوب کتاب‌فروشان از این طرح تاکنون، ادامه داد: طرح پاییزه کتاب از ۲۹ آبان در کتاب‌فروشی‌ها آغاز می‌شود. مدت این طرح در شهرهای بزرگ ۵ روز، اما در شهرهای کوچک‌تر با امکانات کم‌تر ۱۰ روز است.

رمضانی درباره راه‌حل عملیاتی برای بالا‌رفتن سرانه مطالعه در کشور گفت: در حال حاضر قدرت خرید مردم، نهایتا ۴ یا ۵ کتاب در سال است. میزان سرانه مطالعه با عواملی مختلف همچون اقتصاد ارتباط تنگاتنگ دارد. از طرفی حوزه‌های دیگر فرهنگی هم در این امر نقش دارند. به طور مثال، در مدارس ما، تا چه‌حد به مسئله کتاب‌خوانی توجه می‌شود؟

این مسئول فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا کتاب‌های صوتی می‌تواند تاثیری در افزایش سرانه مطالعه داشته باشد، اظهار کرد: برخی تصور غلط دارند که کتاب صوتی و دیجیتال، بازار کتاب کاغذی را در تنگنا قرار می‌دهد. در صورتی که اصلا این‌طور نیست؛ کتاب‌های صوتی و دیجیتال، به توسعه مخاطب و بازار کتاب کمک می‌کنند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای مصطفی امامی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها