شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
نصب 6 پیشخوان کتاب در روستاها و مناطق کم‌برخوردار چهارمحال و بختیاری به مناسبت هفته کتاب

ابراهیم شریفی از اجرای طرح «پیشخوان کتابخوان» با پیش‌بینی شش پیشخوان کتاب در روستاها و مناطق کم‌برخوردار و برگزاری «عصر شعر» با گویش محلی این استان همزمان با بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان اینکه باید توجه بیشتری به هفته کتاب و محتوای آن شود، اظهار کرد: متاسفانه امروزه در همه قشرها و گروه‌های سنی میل به مطالعه کتاب روز به روز کمتر می‌شود و این موضوع عوارض اجتناب‌ناپذیری را دارد که در سطح جامعه شاهد آن هستیم.
 
وی افزود: اینکه کودکان فقط به تلفن همراه و محتواهای آن بسنده‌ کنند به هیچ وجه نمی‌تواند جای مطالعه را بگیرد. باید فرهنگ مطالعه کتاب و پیش‌بینی برنامه‌های متنوع برای علاقه‌مند کردن مردم به کتاب در این هفته جدی گرفته شود.
 
وی با طرح این موضوع که مطالعه موجب می‌شود در سنین سالخوردگی از آلزایمر جلوگیری شود، عنوان کرد: همچنین این عمل در سنین نوجوانی و جوانی می‌تواند در زندگی مردم تاثیر بیشتر و بهتری داشته باشد و سبک زندگی مردم را تغییر دهد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال‌و‌بختیاری ضمن اشاره به اقدامات و برنامه‌های این استان، توضیح داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در هفته کتاب با نهادهای مختلف همکاری دارد؛ با توجه به اینکه در این استان خرده‌فرهنگ‌های مختلفی با کارکردهای مثبت بسیار زیادی وجود دارد تلاش داریم از این خرده‌فرهنگ‌ها برای بسترسازی و ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره ببریم.
وی در ادامه تاکید کرد: امسال حدود 50 برنامه برای اجرا در بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران پیش‌بینی شده است که گستره برگزاری آن‌ها در شهرها و شهرستان‌های مختلف است.
 
شریفی رونمایی از کتاب‌های تازه ‌منتشرشده را یکی دیگر از برنامه‌های استان در هفته کتاب معرفی کرد و افزود: رونمایی و معرفی کتاب «زندگی‌نامه شهید علی لندی» که یکی از فداکارهای این استان است و توسط جمعی از مولفان نوشته شده با حضور خانواده وی و تجلیل از آن‌ها در این ایام برگزار می‌شود.
 
با اشاره به اجرای طرح کتابخوانی سلام همسایه، عنوان کرد: این طرح با عنوان «سلام همسایه، مهمان نمی‌خواهی؟» اجرا می‌شود و در آن به بحث فرهنگ میهمان‌نوازی و مطالعه پرداخته می‌شود. همچنین راه‌اندازی جشنواره مروجان کتاب و کتابخوانی در سطح استان، برگزاری نشست‌های ادبی، نقد و بررسی کتاب و عصر شعر نیز در فهرست برنامه‌های این دوره هفته کتاب قرار دارد.
 
وی همچنین درباره راه‌اندازی طرح «پیشخوان کتابخوان» بیان کرد: این طرح با همکاری و همراهی نهاد کتابخانه‌های عمومی در مناطق کم‌برخوردار و مشکل‌دار استان که توسط استانداری شناسایی شده‌اند، اجرا می‌شود. این طرح سال گذشته هم اجرا شد و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شد و امسال نیز شش پیشخوان برای روستاها و مناطق شناسایی شده قرار داده می‌شود.
 
شریفی در پایان صحبت‌های خود به برگزاری عصرهای شعر با گویش‌های محلی اشاره کرد و گفت: این طرح با هدف تقویت همدلی و اتحاد در اغلب شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود. همچنین امسال بحث اهدای کتاب را نیز به صورت ویژه برای روستاها و مناطق کم‌برخودار در نظر گرفتیم به خصوص روستاها و عشایری که دسترسی به کتاب را ندارند.
 
بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها