پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
رونمایی از کتاب «۵۷ روز» برگزار می‌شود

آئین رونمایی از کتاب «۵۷ روز» به‌مناسبت هفته کتاب در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، کتاب «۵۷ روز»، نوشته مهری غلام‌پور در ۱۷۴ صفحه و بهای ۴۵ هزار تومان توسط انتشارات سرو منتشر شده است.

این کتاب با محوریت اشغال و آزادسازی شهر سوسنگرد در روزهای آغازین جنگ تحمیلی و خیانت سعد عرب به انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است. قرار است از این کتاب روز دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ با حضور نویسنده در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی شود.

نویسنده کتاب «۵۷ روز» برای روایت آنچه درنظر داشته، از سبک رمان استفاده کرده است. به این ترتیب که در قالب روایت جریان زندگی زوجی مشهدی که بنابر مقتضای شغلی به سوسنگرد منتقل شده بودند، شروع جنگ، اشغال سوسنگرد، خیانت اعراب و در نهایت آزادسازی آن را بازگو می‌کند.

سوسنگرد با ۱۵ هزار نفر جمعیت یکی از شهرهایی بود که در روزهای آغازین حمله ارتش عراق مورد تهاجم وحشیانه نظامیان بعثی قرار گرفت و در ششم مهرماه ۱۳۵۹ به تصرف متجاوزان عراقی درآمد.

زمان حمله ارتش عراق، مردم سوسنگرد در شهر بودند و ارتش بعثی نفراتی از وابستگان خود را به عنوان فرماندار و مسئولان دیگر برای اداره شهر انتخاب کرد؛ اما این آرایش سیاسی دشمن در سوسنگرد چند روزی بیشتر دوام نیاورد؛ کما اینکه رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوزستان چهار روز پس از اشغال سوسنگرد به مقابله با ارتش بعثی پرداختند.

در حقیقت رزمندگان اسلام از طریق برنامه‌ریزی صورت گرفته طی عملیاتی چریکی در ساعت پنج بامداد نهم مهرماه ۵۹ به فرماندهی شهید علی غیوراصلی به همراه ۲۳ نفر دیگر و تعدادی از نیروهای داوطلب مردمی، توانستند سوسنگرد را آزاد کنند.

انتشارات سرو -که ازجمله نهادهای زیرمجموعه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس محسوب می‌شود- تاکنون بیش از ۲۰۰ جلد کتاب منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها