پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
دیدار شمس و مولانا به فهرست مناسبت‌های یونسکو افزوده شد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران از تصویب سالروز تولد شیخ خرقانی و دیدار شمس و مولانا در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران، حجت‌الله ایوبی با اشاره به برگزاری جلسه روز پنجشنبه یونسکو اظهار کرد: برای من باعث خوشحالی و افتخار است که پرونده‌ای که از مدت‌ها قبل به مناسبت هزار و پنجاهمین سالگرد تولد شیخ حسن خرقانی و هشتصدمین سالگرد دیدار شمس تبریزی و مولانا آماده شده بود تا برای سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو قرار بگیرند، به ثمر نشست.
 
وی ادامه داد: این اتفاق بزرگ مسیر خود را به خوبی طی کرد و در جلسه روز پنجشنبه در پاریس این پرونده جمهوری اسلامی ایران مطرح و بدون هیچ مخالفتی به تصویب رسید. برای ما باعث خوشبختی است که هزار و پنجاهمین سالگرد تولد شیخ حسن خرقانی شخصیت بی‌مانند ادبیات و فرهنگ و عرفان ایرانی اسلامی و از سویی دیدار شمس تبریزی و مولانا در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو قرار گرفت.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تاکید کرد: این کار هوشمندانه‌ای بود که ما به جای ولادت و درگذشت، یک رویداد تاریخی ـ دیدار شمس و مولاناـ که در حقیقت تولد اصلی مولانای امروز ما است را مطرح کردیم.

ما از شمس و مولانا نیز سخن گفتیم، از مرید و مراد
ایوبی ادامه داد: این دو اتفاق را به همه مردم ایران و شاهرود و به‌ویژه به مردم تبریز به‌عنوان زادگاه و شهر خوی به‌عنوان محل بارگاه شمس تبریزی تبریک می‌گویم و ما دو سال می‌توانیم در کشورهای مختلف به نام این دو شخصیت سخن بگوییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها