پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
«کتاب؛ سایه‌بان شهر» برگزار می‌شود

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته کتاب را تحت عنوان «کتاب؛ سایه‌بان شهر» تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید‌علیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تشریح برنامه‌های این سازمان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: این برنامه‌ها با عنوان «کتاب سایه‌بان شهر» با هدف ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین شهروندان در قالب ۱۶۵ عنوان برنامه با ۴۵۹ اجرا برگزار می‌شود.
 
وی از تدارک سه بسته با عنوان «کتاب سایه‌بان شهر» خبر داد و افزود: در بسته محتوای مجازی «کتاب سایه‌بان شهر» هر یک از فرهنگ‌سراها یک عنوان محصول مجازی در قالب‌های گوناگون با موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی تولید و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. همچنین در بسته حمایت کانونی با همین عنوان، از محصولات و فعالیت‌های کانون‌های مردمی سازمان فرهنگی هنری با موضوع کتابخوانی حمایت خواهد شد. بسته تشویقی کتابخانه‌ها با عنوان «کتاب سایه‌بان شهر» نیز از ۲۴ آبان تا ۲۴ آذرماه اجرا می‌شود و شامل بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم دیرکرد برای اعضای کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری و ثبت‌نام و عضویت رایگان شهروندان در کتابخانه‌هاست.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه گفت: اهدای کتاب به مناطق محروم اطراف تهران و دیگر نقاط کشور یکی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب است. طرح «کتاب در گردش» نیز با هدف دست به دست شدن کتاب بین شهروندان پیش‌بینی شده و در آن از شهروندان دعوت می‌شود پس از مطالعه کتاب، آن را به دوستان و نزدیکان خود هدیه دهند. ۲۶ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری با ایجاد غرفه‌های «کتاب در گردش» در اجرای این طرح مشارکت دارند. علاوه بر آن در پویش «هدیه کتاب» از کاربران اینستاگرام دعوت می‌شود ضمن معرفی یکی از کتاب‌های شخصی خود، آن را به یکی از دوستان خود هدیه دهند و او را به این چالش دعوت کنند. در پایان به ۱۵ نفر از کسانی که پست خود را به نشانی اینستاگرام دبیرخانه ارسال کنند، جوایزی اهدا خواهد شد.
 
فاطمیان‌پور درباره حرکت اتوبوس «کتابگرد هدهد» در سطح شهر تهران گفت: اجرای نمایش با موضوع کتاب، مسابقه‌های فرهنگی هنری، فروش کتاب با تخفیف، قصه‌گویی و توزیع محصولات فرهنگی ازجمله برنامه‌های «کتابگرد هدهد» است. مراسم تجلیل از نویسندگان و اهل قلم نیز با حضور اندیشمندان، نویسندگان و اصحاب رسانه برگزار می‌شود و در آن از نویسندگانی که در آثارشان به موضوع همه‌گیری کرونا و تاثیرات اجتماعی فرهنگی آن پرداخته‌اند، تجلیل خواهد شد. آیین اختتامیه «باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها» نیز در هفته کتاب برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  ادامه داد: اجرای این برنامه در فصل تابستان با حضور بیش از دو هزار مخاطب کودک و نوجوان آغاز شد و در آن ۹۲ هزار و ۲۴۶ کتاب مورد مطالعه قرار گرفت و نیز دو هزار و ۵۹۸ نفر عضو جدید کتابخانه‌ها شدند که در آیین اختتامیه، ۳۰ مخاطب توسط دبیرخانه به عنوان نفرات برگزیده معرفی و تقدیر می‌شوند. آیین نام‌گذاری کتابخانه و بزرگداشت دکتر سویزی دیگر برنامه پیش‌بینی‌شده است که به نام‌گذاری کتابخانه فرهنگ‌سرای خانواده به نام مرحومه دکتر مهری سویزی اختصاص دارد. سویزی از کارشناسان بنام عرصه خانواده و تعلیم و تربیت و عضو شورای اندیشه‌ورز خانواده سازمان فرهنگی هنری بود.
 
وی افزود: در برنامه «زیست کتابخانه‌ای» سه کلیپ درباره معرفی بخش‌های مختلف یک کتابخانه، مزایای استفاده از خدمات آن و همچنین نحوه صحیح معرفی کتاب تولید و منتشر شده و سپس از مخاطبان کودک و نوجوان دعوت می‌شود در قالب یک ویدئو، به معرفی یک کتاب بپردازند و در پایان به صاحبان آثار برگزیده جوایزی اهدا می‌شود.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه از اجرای سه برنامه تخصصی خبر داد و گفت: مدیریت امور کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی در اجرای ششمین کنگره «متخصصان علوم اطلاعات» که به همت انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران برگزار می‌شود، مشارکت خواهد داشت. کتابداران سازمان فرهنگی هنری می‌توانند در پنل‌های تخصصی این کنگره با موضوع راهبردهای تحول دیجیتال در کتابخانه‌ها، آرشیوها و موزه‌ها شرکت کنند و به صورت رایگان عضویت یک ساله انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران را دریافت کنند. همچنین در روز ۲۴ آبان ماه که به عنوان روز کتابدار تعیین شده، در مراسمی از کتابداران سازمان فرهنگی هنری، تقدیر خواهد شد.

فاطمیان‌پور در پایان با اشاره به برنامه «یار مهربان» گفت: با همکاری یکی از ناشران، کتاب‌های کمک‌آموزشی مورد نیاز ۱۱۰ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری به این مراکز اهدا می‌شود که ارزش این کتاب‌های اهدایی در مجموع بیش از ۲۵۰ میلیون تومان خواهد بود. همچنین ۱۲۶ برنامه محله‌ای منطقه‌ای برای هفته کتاب و کتابخوانی تدارک دیده شده است که شهروندان برای اطلاع از آن می‌توانند به نزدیک‌ترین فرهنگ‌سرا به محل سکونت خود مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها