سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
علامه همائی در «سخن و سخنوران»

علامه جلال‌الدین همائی نامی مانا برای اهل معناست؛ و چه نکوتر از آن‌که سخنانش بر امواج رادیو به گوش هوش اهل فضیلت و فرزانگی رسد. این فرصت از هجدهم تا بیست‌وسوم آبان‌ماه فراروی مخاطبان رادیو فرهنگ است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گروه ادب و هنر رادیو فرهنگ گوهرهای گران‌بهایی از علامه جلال‌الدین همایی گردآورده و در دسترس ملت ادب‌دوست ایران و کشورهای حوزه زبان فارسی نهاده است که در دو بخش زمانی از رادیوی فرزانگان و اندیشمندان، رادیو فرهنگ و از برنامه تازه نفس «سخن و سخنوران» پخش خواهد شد. 

بخش نخست از این مجموعه سخنرانی که شامل موضوعات متنوعی از ادب و فرهنگ و تاریخ ایران است از ۱۸ تا ۲۳ آبانماه در دسترس علاقه مندان خواهد بود و بخش دوم در آینده‌ای نزدیک آماده تدوین و پخش است. 

در حالی علامه جلال‌الدین همائی از ۱۸ تا ۲۳ آبانماه در «سخن و سخنوران» سخن خواهد گفت که جامعه فرهنگی تشنه شنیدن و آموختن از این اساطین علم و ادب و فرهنگ است. 

این برنامه با صدای شیوا و ماندگار استاد بهروز رضوی، دارنده نشان درجه یک هنر، شخصیت علامه جلال‌الدین همائی معرفی و در شرح موضوع سخن آن سخنور توانا نکات ارزشمندی به قلم حسینی باغسنگانی ارائه خواهد شد. 

استاد همایی جدای از اینکه از برجسته‌ترین محققان زبان و ادبیات فارسی، عرفان، تاریخ و فرهنگِ ایران بود، در تدریس شاخه‌های گوناگون ادب فارسی نیز از بزرگ‌ترین استادان و معلمان به‌شمار می‌رفت. وی در تمام عمر فقط به تدریس، ‌تألیف و تحقیق پرداخت و همواره پیشنهادهایِ کاریِ دیگر مانند ریاست دانشکده و دانشگاه را بی‌هیچ کلامی و تنها با نگاهی تند و نافذ رد کرد. همایی به جاه‌، جلال، پست‌ و مقام دنیا بی‌اعتنا بود و به فعالیت‌های فرهنگی و علمی بسیار اهمیت می‌داد و یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایش تشویق و تحسین شاگردان بود تا در این مسیر موفق شوند. 

استاد همایی کتاب‌هایی گرانسنگ نیز از خود به جای نهاد که بسیاری از آن‌ها در نوع خود بی‌نظیر هستند. از آثار تالیفی وی می‌توان به تاریخ ادبیات ایران، غزالی‌نامه (شرح حال امام محمد غزالی)، مقدمه بر اخلاق ناصری تألیف خواجه نصیرالدین طوسی، خیامی‌نامه (در تجزیه و تحلیل آثار علمی و ادبی حکیم عمر خیام)، تاریخ ادبیات ایران، فنون بلاغت و صناعات ادبی، رساله درباره‌ شرح احوال شعرای اصفهان سده سیزده و چهارده و پانزده، صناعات ادبی  و مولانا چه می‌گوید؟ اشاره کرد. 

تهیه‌کننده برنامه «فرزانگان فرهنگ»، «سخن و سخنوران»، «چراغداران» و «هزاره ادب» رادیو فرهنگ؛ محمد حسینی باغسنگانی بر این عقیده است که زمانه حاضر، زمانه فهرست‌نگاری و تدوین گنجینه‌های مدون فرهنگی مفاخر ایران‌زمین و وطن فارسی است؛ اتفاقی که هر شب در برنامه «سخن و سخنوران» از رادیو فرهنگ می‌افتد، شاهدی بر همین مدعای فرهنگی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها