یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
«هادی» نقد شد

کتاب «هادی» از سری آثار رسیده به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره سال رضوی روز گذشته با حضور مؤلف کتاب، دبیر علمی جشنواره و دو نویسنده و پژوهشگر، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از گنجینه رضوی، محمدرضا هوری در جلسه نقدی ادبی که به صورت وبیناری و زنده برگزار شد، با بیان اینکه کتاب «هادی» حاصل سه سال مطالعه و پژوهش و اولین اثر او است، افزود: دلیل تألیف رمان «هادی»، کمبود آثار ادبیاتی و داستانی در خصوص زندگی و شخصیت امام‌ هادی (ع) بود.
 
مولف کتاب «هادی» با اشاره به خط قرمزهای موجود در ادبیات آئینی تصریح کرد: تصمیم گرفتم در تألیف رمان خود از زاویه دید مخالفین و دشمنان امام‌ هادی (ع) به این موضوع بپردازم. همچنین به صورت فشرده تاریخ صدر اسلام نیز در این کتاب معرفی شد.
 
کمبود منابع با موضوع دوران زندگی امام‌ هادی (ع)
وی با بیان اینکه کتاب «هادی» بر اساس ادبیات داستانی به رشته تحریر درآمده است، افزود: در تألیف این کتاب از قوه تخیل هم بهره گرفته شده است که تطابق آن با واقعیت، لازمه رجوع به منابع و مراجع است اما متأسفانه به دلیل کمبود منابع با موضوع امام هادی (ع) در توصیف برخی فضاها و شخصیت‌پردازی با مشکل مواجه شدم ولی با این وجود تمامی خط قرمزها رعایت شده است.
 
این مؤلف خاطرنشان کرد: مخاطب این کتاب نوجوانان و جوانان هستند و در آن از ابتدای تاریخ صدر اسلام تا زمان امام هادی (ع) پرداخته شده که خوشبختانه به عنوان اولین اثر پس از چاپ با استقبال زیادی روبرو شد.

وی ابراز کرد: برای نوشتن این کتاب از منابع معاصر نظیر «منتهی‌الآمال»، «سیره پیشوایان»، متون عربی و نرم افزار نور «السیره» بهره بردم.
 
هوری تصریح کرد: در رمان‌های تاریخی مراجعه به کتب تاریخی ملاک نیست بلکه بایستی از آداب و رسوم، نوع پوشاک و تغذیه صحبت به میان آورد که در رمان «هادی» این موارد به وضوح مشهود است.
 
کتاب «هادی» زمینه تولید یک سریال تاریخی
در ادامه، علیرضا مهرداد، نویسنده و از داوران سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی به نقد و بررسی این اثر پرداخت.
 
وی تلطیف شدن مطالب کتاب «هادی» برای جذب مخاطب جوان و نوجوان را از نقاط مثبت این رمان ارزیابی کرد و گفت: رمان «هادی» به جهت جذابیت، یک جریان لغزنده و بدون توقف برای مخاطب تا انتهای داستان ایجاد می‌کند.
 
مهرداد با اشاره به محتوای بخشی از داستان «هادی»، آن را یک رمان عشق عفیفانه تعبیر کرد که پیام حجاب و عفت را به خوبی به تصویر می‌کشد.
 


وی فضاسازی، شخصیت‌سازی و تزریق اتمسفر تاریخی و همچنین توصیف مطلوب اماکن، دارالعماره و برخی مکالمات را از دیگر نقاط مثبت این رمان برشمرد و بیان کرد: این کتاب می‌تواند زمینه را برای تولید یک سریال تلویزیونی تاریخی فراهم کند.
 
نویسنده و پژوهشگر برجسته کشورمان در بیان نقاط ضعف کتاب «هادی»، به دستکاری در متن احادیث و روایات اشاره کرد و افزود: نویسنده در حواشی می‌تواند از قدرت تخیل استفاده کند اما در اصل واقعیت نباید دستکاری کرد. به عنوان مثال نویسنده می‌توانست از زیارت جامعه کبیره در تألیف این کتاب بهره ببرد.
 
کتاب «هادی» نتیجه پژوهش عمیق است
همچنین منیره ‌هاشمی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان دیگر کارشناس و نقاد این نشست بود. وی موفقیت یک اثر ادبی را در جلب تعداد مخاطبین عنوان کرد و گفت: نویسنده کتاب «هادی» ضمن رعایت خط قرمزها، به دلیل عدم استفاده از مطالب سنگین علاوه بر مخاطب خاص، مخاطب عام را نیز به خود جلب کرد.
 
وی ابراز کرد: آثاری با موضوع ائمه اطهار (ع) به صورت رمان و داستان بسیار اندک است لذا رمان‌هادی شروع موفقی در ورود به خلق آثاری از این دست برای نویسنده محسوب می‌شود.
 
وی اضافه کرد: قطعاً نویسنده برای تألیف چنین کتابی مطالعات زیادی داشته است چرا که فضاسازی، شخصیت‌پردازی و پیشبرد داستان به نحو مطلوبی صورت گرفته که مستلزم پژوهش عمیق و فراوان است و امیدواریم شاهد آثار تولیدی بیشتری از این نوع داستان‌ها از سوی مؤلفان کشورمان باشیم.
 
در ادامه، دبیر علمی سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی ضمن تبیین اجمالی دوران زندگی امام هادی (ع) و حکومت متوکل عباسی اشاره کرد: محتوای کتاب «هادی» پرداختن به این دوران با بهره‌گیری از قوه تخیل است.
 
حجت‌الاسلام مهدی باقری ضمن تقدیر از مؤلف کتاب «هادی» افزود: جشنواره، دو سال است که علاوه بر تمرکز به موضوع زندگی امام رضا (ع) پرداختن به دوران زندگی ائمه ابن‌الرضا (ع) و موضوعات مرتبط با امام زمان (عج) را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
 
وی در بیان سیاست جشنواره خاطرنشان کرد: آثار دریافتی پس از ارزیابی اولیه و اتخاذ تصمیماتی به ارزیابی نهایی ورود پیدا می‌کند. برخی کتاب‌ها علاوه بر ارزیابی به لحاظ ترویج سنت و فرهنگ کتاب‌خوانی و تشویق نویسنده، مورد نقد و بررسی نیز قرار می‌گیرد که البته سیاست جشنواره برگزاری جلسات نقد و بررسی برای کتب منتخب است.
 
دبیر علمی جشنواره بیان کرد: کتاب «هادی» شاید اولین کتابی باشد که در حوزه ادبیات، رمان و داستان در این دوره از جشنواره به دبیرخانه ارسال شده است.
 
علاقه‌مندان به شرکت در سیزدهمین جشنواره کتاب سال رضوی می‌توانند با مراجعه به تارنمای این جشنواره به آدرس https://library.razavi.ir/ketabsal از فراخوان و جزئیات آن مطلع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها