شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
نگهداری آثاری با موضوع «تسخیر لانه جاسوسی امریکا» به زبان‌های انگلیسی و روسی

رییس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: بالغ بر 20 عنوان کتاب به زبان‌های انگلیسی و روسی در ارتباط با «تسخیر لانه جاسوسی امریکا» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایرج عنایتی‌زاده رییس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در توضیح جزئیات این خبر گفت: وقایع مربوط به انقلاب اسلامی ایران و مسائل مرتبط به آن در این آثار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: این دست از منابع در کنار سایر آثار حوزه ایران‌شناسی همواره مورد توجه پژوهشگران و تحلیل‌گران تاریخ سیاسی مسائل مربوط به ایران بوده و به زمینه و علل وقوع رویداد 13 آبان سال 1358 پرداخته شده است. همچنین بحران‌ها، پیامدها و مسائل جانبی از جمله اعمال تحریم‌های اقتصادی امریکا بر ایران نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

رییس گروه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: برخی از آثار موجود در تالار ایرانشناسی و اسلامی‌شناسی کتابخانه ملی ایران که در ارتباط موضوعی با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان پیرو خط امام(ره) در سال 1358 است، به واقعه طبس و نیز تاثیر این جریان بر انتخابات ریاست جمهوری وقت امریکا پرداخته است و برخی منابع نیز مربوط به خاطرات افراد شاغل در سفارت امریکا در ایران تا سال 1358 می‌شود.

وی گفت: مطالعات ایران‌شناسی به دوره‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تقسیم می‌شود و از سال 1357 به بعد با توجه به رخدادهای متعدد، ظهور و بروز تحولات سیاسی رویکرد ایران‌شناسان و شرق‌شناسان در حوزه مطالعات ایران‌شناسی در مقایسه با گذشته متفاوت شد، اما از آن‌جایی که بخشی از این منابع مربوط به تاریخ و وقایع انقلاب اسلامی و پس از آن می‌شود به جهت تحلیل‌های تاریخی – سیاسی حائز اهمیت است.

عنایتی‌زاده افزود: در این دوره مباحث مختلفی مورد توجه ایران‌شناسان قرار گرفت که از جمله می‌توان به پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تسخیر لانه جاسوسی امریکا و نیز هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها