دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
چاپ پنجاهم «الهی‌نامه» علامه حسن‌زاده آملی روانه بازار کتاب شد

در آستانه اربعین ارتحال علامه حسن حسن‌زاده آملی، چاپ پنجاهم کتاب «الهی‌نامه» این عالم ربانی به بازار کتاب راه یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیت‌الله حسن‌زاده آملی در این اثر ـ که یادآور سخنان و مناجات‌های خواجه عبدالله انصاری است ـ از لطیف‌ترین احساس‌های خویش ـ و به تعبیری تجربه‌های ژرف درونی ـ  در قالب الفاظی متین و آهنگین سخن می‌گوید و مخاطبان را به دنیای پاک عارفانه و سیر و سلوک خالصانه خویش می‌برد و جرعه‌های زلال معنویت را به کامشان می‌چشاند.
 
الهی‌نامه مشتمل بر 581 فراز است که هر فراز با خطاب «الهی» آغاز می‌شود. مرحوم علامه در پیشگفتاری که بر چاپ نخست این اثر نگاشته، می‌آورد: «الهى‌نامه، کلماتى چند است که از سنوات  1394 هجرى به قلم این کمترین حسن حسن‌زاده آملى به اقتضاى تبدل بال و تحول حال به رشته نوشته درآمده است، لذا در تلقى آن تثبت لازم است  که در واقع تناقى، منتفى است.
 
طبعم به طبع آن راغب نبود که نشر آن را چه سود، جز این که با تصویب  و ابرام اصدقاء فاضل مرکز نشر فرهنگى رجاء زادهم الله تعالى رجاء، از ساحت قدس قرآن مجید به صورت استخاره، استجازه نموده‌ام، به جواب و اجازت این کریمه مبارکه تشرف یافته‌ام: وَفِی نُسْخَتِهَا هُدًى وَرَحْمَةٌ لِلَّذِینَ هُمْ لِرَبِّهِمْ یَرْهَبُونَ (اعراف  154) به رجاء واثق اینکه بعضى از نفوس مستعده را مفید افتد، جمع بر نشر آن صورت  گرفت، والسلام».
 
در بخشی از این اثر می‌خوانیم:
الهی، دست باادب دراز است و پای بی‌ادب؛ «یا باسطَ الیَدَینِ بالرَحمه، خُذ بِیَدی!» الهی، کسانی دعوی بندگی کرده‌اند و دم از ترک دنیا زده‌اند، تا دنیا بدیشان روی آورد، جز وی همه را پشت پا زده‌اند. این بنده در معرض امتحان در نیامده شرمسار است، به حق خودت «ثَبِّت قلبی علی دینک!»
 
الهی، ناتوانم و در راهه و گردنه‌های سخت در پیش است و رهزن‌های بسیار در کمین و بارگران بر دوش. یا هادی، «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ‏ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ».
 
چاپ پنجاهم کتاب «الهی‌نامه» را مؤسسه بوستان کتاب در 60 صفحه راهی بازار کتاب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها