شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
پُل ارتباطی بین ناشران ایرانی و کتابفروشی‌های بزرگ ایران و آذربایجان هستیم

رایزن فرهنگی ایران در باکو با علی آقا جعفر‌اف، رئیس خانه کتاب آکادمی ملی علوم آذربایجان در خصوص ارتباط بیشتر ناشرین ایران و آذریابایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس خانه کتاب آکادمی ملی علوم آذربایجان دراین دیدار درسخنانی بیان کرد: کتاب و کتابخوانی بنیه اصلی فرهنگ را تشکیل می‌دهد و برای تقویت روابط فرهنگی کشورها و ملت‌ها باید نقش پررنگی داشته باشد. کشورهائی  مثل ایران و آذربایجان که روابط فرهنگی دیرینه دارند باید در این حوزه سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند و به مراودات کتاب بیشتر بها بدهند.
 
کتاب و کتابخوانی بنیه اصلی فرهنگ است
علی‌آقا جعفر‌اف که مولف بیش از 20 عنوان کتاب در حوزه ادبیات ، رمان ، و ...  است، افت تیراژ کتاب در آذربایجان را به‌عنوان یک واقعیت تلخ مطرح کرد و گفت: متاسفانه امروزه نویسندگان و مولفین بزرگ ما در تالیف کتاب مشکل دارند چون بعد از تالیف کتاب، بایستی خود مولف نسبت به چاپ و توزیع کتاب هم همت نماید که هم هزینه بر بوده و هم از عهده برخی از آن‌ها خارج است. همین امر باعث رکود در بازار کتاب در این کشور شده و نویسندگان ما و یا مترجمین بزرگ ما هم کارهای بزرگ را تقبل نمی‌کنند.

کتاب‌فروشیهای شهر تهران به‌عنوان قلب تپنده فرهنگی است
جعفراف که بیش از 50  بار به ایران سفر کرده است، بازار کتاب ایران را ستود و از خیابان انقلاب و مقر کتاب‌فروشی‌های شهر تهران به‌عنوان قلب تپنده فرهنگی یاد کرد که هر بییننده‌ای را به سوی خود جذب می‌کند. وی برای ایجاد ارتباط با ناشران مهم ایرانی اعلام آمادگی و بیان کرد: علاقه‌مندیم تا کتاب‌های ایرانی را هم در محل کتابفروشی خود ببینیم.
 
 صنعت نشر در ایران پویا است
در این دیدار قربانعلی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان ضمن ارج نهادن به ایده‌های فرهنگی و علمی جعفر اف گفت: متاسفانه اینترنت و فضای مجازی در کنار فوائد متعددی که دارد، دوری از کتابخوانی را برای نسل جدید ما به ارمغان آورده است و تمایل جوانان ما برای کتاب خواندن کم شده است و این امر آفتی در حوزه علم تلقی می‌شود. با این حال صنعت نشر در ایران پویا است اگر چه تیراژ کتاب در ایران هم مثل گذشته نیست ولی رونق کتاب در ایران همچنان بالا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها