پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
اکران فیلمی مستند از زندگی حرفه‌ای تقی آزاد ارمکی

فیلم مستند «جامعه‌شناسی و رنج‌هایش: زندگی حرفه‌ای تقی آزاد ارمکی» به نویسندگی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی عارف وکیلی اکران آنلاین شده است. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این اثر که به زندگی حرفه‌ای «دکتر تقی آزاد ارمکی»، استاد تمام جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و رئیس اسبق دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران می‌پردازد، یک فیلم مستند ۵۰ دقیقه‌ای است که از امروز در پلت‌فرم‌های هاشور و تیوال اکران آنلاین می‌شود و در دسترس علاقمندان فیلم‌های مستند دانشگاهی‌ به خصوص حوزه علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی قرار می‌گیرد.

عارف وکیلی، نویسنده و کارگردان، در توضیح اثر جدید خود گفت: «جامعه‌شناسی و رنج‌هایش» به لحاظ فرمی، فیلمی  مصاحبه‌محور با حضور (یا سخنانی از) جامعه‌شناسان نسل‌های مختلف نظیر مرحوم غلامعباس توسلی، مرحوم محمدامین قانعی‌راد، دکتر محمد فاضلی، دکتر علی‌محمد حاضری، دکتر عباس کاظمی، دکتر محمدرضا جلایی‌پور، دکتر ابولفضل آقابابا و خانم دکتر بهار است. در این فيلم همچنین از مصاحبه با دکتر محمدرضا عارف (رئیس اسبق دانشگاه تهران)، پیام صوتی پروفسور رونالد اینگلهارت (از جامعه‌شناسان مطرح جهان)، و گفتگوی تلفنی با دکتر حمید پارسانیا (عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی) در مورد دکتر آزاد، به علاوه تعداد کثیری مدارک اسکن شده اعم از عکس، اسناد و احکام و همچنین برخی ویدئوهای آرشیوی از برنامه‌‌های پخش شده‌ی برنامه‌ی زاویه از شبکه‌ی چهار سیما بهره برده شده است. 

وکیلی افزود: به لحاظ محتوایی فیلم فقط به زندگی «حرفه‌ای» دکتر آزاد می‌پردازد. در واقع، بر خلاف برخی آثار تلویزیونی رایج، فیلم اصلا سراغ کودکی و جوانی سوژه و اطلاعات شخصی ایشان نظیر مجلات زرد نرفته و وقت مخاطبان را با بیان خاطرات دوران کودکی و جوانی سوژه، یا دبستان محل تحصیل و نمایش مناظر شهر یا روستای محل تولد ایشان نمی‌گیرد.
نویسنده و کارگردان اثر مذکور تصریح کرد که دغدغه اصلی ساخت این اثر، بررسی ظرفیت تاثیر کنشگری علمی و یا مدیریتی تک‌تک اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌های ایران، در رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی، برای بهبود جایگاه علم در جامعه و در مدیریت کلان کشور بوده است. در واقع سعی شده به گوشه‌هایی از وضعیت و جایگاه علوم اجتماعی و بطور اخص جامعه شناسی در دانشگاه‌های ایران در چهار دهه اخیر پرداخته شود، تا تاثیر و تاثرات علم جامعه‌شناسی بر حوزه روشنفکری و سایر رشته‌های علوم انسانی تا حدی روشن گردد. با همین رویکرد فیلم به تأثیرگذاری سوژه (دکتر تقی آزادارمکی) بر حرفه‌ی تخصصی‌اش یعنی «علم جامعه‌شناسی در ایران» و نقش دانشکده‌ی علوم اجتماعی در آن علم می‌پردازد و با طرح برخی ایرادات اصلی وارده به دکتر آزادارمکی، از تقدس‌زایی و تجلیل‌گرایی صِرف پرهیز کرده است و در پایان اشاره‌ی کوتاهی نیز به رویکردهای ذهنی سوژه برای بهبود جایگاه جامعه‌شناسی در ایران دارد. 

عوامل این فیلم مستند عبارتند از نویسنده، تهیه‌کننده، و کارگردان: عارف وکیلی/ فیلمبرداران: رضا امیری و عارف وکیلی / دستیاران فیلمبردار: سعید قاسمی و ابوالقاسم اعلا / تدوین: عارف وکیلی / دستیاران تدوینگر: فیروزه روحانی و پویا وطن خواه / صدابرداری و صداگذاری: مسعود جورسرا / اصلاح رنگ: مجید خراسانی، استودیو فرادید نما / گرافیک: ملیحه غفوری / طراحی پوستر: هدی رفاهی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها