دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
«برگزیده‌ای از شرح چهل حدیث امام خمینی» در بازار کتاب

«برگزیده‌ای از شرح چهل حدیث امام خمینی» به کوشش حسن اسلامی از سوی چاپ و نشر عروج(وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)) راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، به آهنگ شناساندن بُعد فرهنگی ایشان، عهده‌دار چکیده‌سازی برخی از میراث مکتوب امام خمینی(ره) شد تا از رهگذر آسان‌خوان کردن کتاب‌ها، خوانندگان بیشتری بیابد و بهره‌اش عام‌تر شود. بدین‌رو آثار ذیل، در دستور چکیده‌نویسی قرار گرفت: 1- شرح چهل حدیث 2- شرح حدیث جنود عقل و جهل 3- آداب الصلوه 4- سرّ الصلوه 5- دیوان اشعار
 
در چکیده‌سازی این کتاب‌ها نکته‌های زیر منظور شده است:
 1-هیچ مطلبی به اصل نوشته افزوده نشده و آنچه بر حسب ضرورت به‌صورت عنوان یا پیوند مطالب اضافه شده در میان دو قلاب و متمایز از متن است.
2- خطّ فکری و علمی حضرت امام (ره) در این نوشته‌ها حفظ شده و منطق حاکم بر گزینش حذف، تنها مباحث مستقل، فنّی، مکرر، مفصل، استشهادها و احیانا حاشیه‌ای و خارج از روح کلی کتاب بوده که گاه امام، خود به حاشیه‌ای بودن و خارج از مدار بودن آن تصریح می‌کند.
 3- در آغاز هر بخش، چکیده مطالب به قلم ساده و روان و متمایز از متن اصلی به عنوان درآمد بحث، از سوی گزینش‌گران افزوده شده است.
4- فهرست‌های فنّی پایان کتاب‌ها حذف شده است.
5- هدف این گزیده‌خوانی آن نبوده و نیست که متن گزیده، جایگزین اصل کتاب گردد، بلکه مقصود آن بوده تا درآمد و روزنه‌ای به متن اصلی باشد و برای مخاطبان جوان و دانشجویان سودمند افتد.
 
اثر حاضر، «گزیده شرح چهل حدیث» و نخستین اثر از این مجموعه است.
چهل حدیث‌نویسی، سنتی دیرپا میان عالمان و محدثان بوده است که پاسخی به سفارش پیامبر(ص) به حفظ و نگهداشتن چهل حدیث است.
 
امام خمینی(ره) با تکیه بر میراث علوم اسلامی و بهره‌مندی عمیق از فرهنگ ریشه‌دار دینی، در این کتاب می‌کوشد تا چهل حدیث معتبر را برگزیند و آن‌ها را شرح کند و براساس آنها ابعاد گوناگون انسان را بکاود و پاره‌ای حقایق عرفانی را بازگوید و چراغی برای پویندگان طریق کمال برافروزد.
 
این کتاب عمدتا رنگ و بوی اخلاقی دارد و هدف از تقریر آن، آگاه ساختن مخاطبان به امکانات بی‌شمار خویش و کمک به آنها برای کمال‌جویی است. اما برای تحقق این هدف، مهمترین علوم اسلامی همچون تفسیر، عرفان، فلسفه و کلام به‌کار گرفته شده است در نتیجه خواننده با مباحثی متنوع روبه‌رو می‌شود و هرکس بنا به علایق خود از آن بهره می‌گیرد.
 
فهرست مطالب کتاب
حدیث اول: جهاد با نفس – حدیث دوم : ریا – حدیث سوم: عجب – حدیث چهارم: کبر- حدیث پنجم: حسادت – حدیث ششم: حب دنیا – حدیث هفتم: غضب – حدیث هشتم: عصبیت – حدیث نهم: نفاق – حدیث دهم: هوای نفس و درازی آرزو- حدیث یازدهم: فطرت- حدیث دوازدهم: تفکر- حدیث سیزدهم: توکل- حدیث چهاردهم: خوف و رجا- حدیث پانزدهم: امتحان و آزمایش مؤمنان- حدیث شانزدهم: صبر- حدیث هفدهم: توبه- حدیث هجدهم: ذکرخدا- حدیث نوزدهم: غیبت- حدیث بیستم: اخلاص- حدیث بیست و یکم: شکر- حدیث بیست و دوم: کراهت از مرگ- حدیث بیست و سوم: اصناف جویندگان علم- حدیث بیست و چهارم: اقسام علم- حدیث بیست و پنجم: شک و وسواس- حدیث بیست و ششم: فضیلت علم- حدیث بیست و هفتم: عبادت و حضورقلب- حدیث بیست و هشتم: لقاء الله – حدیث بیست و نهم: وصایای رسول اکرم (ص) به امیر المؤمنان (ع) – حدیث سی ام: اقسام قلوب- حدیث سی و یکم: عدم معرفت حقیقی حق تعالی و رسول (ص) و ائمه (ع) – حدیث سی و دوم: یقین- حدیث سی و سوم: ولایت و اعمال- حدیث سی و چهارم: مقام مؤمن نزد حق تعالی- حدیث سی و پنجم: معرفت اسماء و مساله جبر و تفویض- حدیث سی و ششم: صفات حق- حدیث سی و هفتم: معرفت خدا- حدیث سی و هفتم: معرفت خدا و رسول و اولی الامر- حدیث سی وهشتم: آفرینش آدم بر صورت خداوند- حدیث سی و نهم: خیر و شر- حدیث چهلم: تفسیر سوره"توحید" و آیات آغازیت سوره "حدید".
 
چاپ پنجم «برگزیده‌ای از شرح چهل حدیث امام خمینی» به بهای 49 هزار تومان از سوی چاپ و نشر عروج( وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها