دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
«ناصر ارمنی» به چاپ هفدهم رسید

مجموعه داستانی ناصر ارمنی اثر رضا امیرخانی برای هفدهمین بار بازنشر و روانه کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌ عمومی انتشارات کتاب نیستان، مجموعه داستان ناصر ارمنی اثر رضا امیرخانی در 140 صفحه رقعی برای هفدهمین بار تجدید چاپ و توسط انتشارات کتاب نیستان روانه بازار نشر شد.

این اثر تنها مجموعه داستانی است که از رضا امیرخانی فراروی خوانندگان و خواهندگان کتاب‌های اوست؛ نویسنده‌ای که او را بیشتر با رمان می شناسند؛ اما نمونه‌های فعالیت‌ ادبی این نویسنده نام‌آشنا در حوزه داستان کوتاه را می‌توان در اینجا دید و سنجید. یازده داستان کوتاه عناوین این مجموعه داستان را تشکیل می‌دهند: داستان‌هایی همچون زمزم، انگشتر، رتبه قبولی، یک پژوهش خشن، کوچولو، ناصر ارمنی و…؛ داستان‌هایی که البته از نظر کیفی در یک سطح نیستند و در مقاطع مختلف نوشته شده و در قالب یک کتاب به چاپ رسیده‌اند. زبان اثر، جذابیت‌های کارهای او را دارد و شیطنت‌هایی در سوژه و نوع نگاه و پایان‌بندی‌های خاص و متفاوت از ویژگی‌های ناصر ارمنی است.
 
در قسمتی از داستان کوتاهی که نامش را هم به کتاب بخشیده، می‌خوانیم:

«می‌گویند ناصر هنوز به دنیا نیامده بود که پدرش خانه‌ بالای حسن آباد را خرید. می‌گویند پدر ناصر که دو زنه شد، مجبور شد خانه‌ای دیگر بخرد و به مفهوم واقعی کلمه، «تجدید فراش» کند. یک زن در خیابان مختاری، خانه‌ آبا و اجدادی؛ یک زن در بالای حسن آباد، توی محله‌ ارمنی‌ها.

زن دوم، زایمان اول پسر می‌زاید. همین ناصر را. خانه بزرگ و دلبازی می‌خرد؛ دوتای خانه‌ اولی. نه اینکه خیلی عاشق چشم و ابروی مادر ناصر باشد؛ بلکه بیشتر به خاطر ارزانی. توی محله ارمنی‌ها – که فقط دو تا چهارراه بالاتر از میدان شاهپور بود – زمین را به نصف قیمت می‌شد خرید. آن زمان‌ها عار و ننگ بود که کسی در محله‌ ارمنی‌ها خانه بخرد. محله‌ ارمنی‌ها را فقط عزب‌ها و اهل نوشیدن می‌شناختند. به‌خاطر پیاله‌فروشی نقلی پطروسیان. چیزهای دیگری هم می‌گفتند؛ اما ارمنی‌ها خیلی اهل آن‌جور کارها نبودند. اگر هم بودند به بقیه راه نمی‌دادند.»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها