دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
رشته مطالعات ایرانشناسی در دانشگاه‌های اسپانیا راه‌اندازی می‌شود

محمدمهدی احمدی، رایزن فرهنگی ایران با نماینده بنیاد سعدی در اسپانیا، خوزه آندرس تورس، رییس (آژانس اسپانیایی همکاری های بین المللی و توسعه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در ابتدای این دیدار، احمدی با اشاره به دیدارهای گذشت طرفین در جریان مراسم صدمین سال تاسیس AECID (آژانس اسپانیایی همکاری های بین المللی و توسعه) اشاره کرد و گفت : مردم اسپانیا مردمی با فرهنگ و مهربان هستند.

در ادامه این دیدار، خوزه آندرس تورس در سخنانی اظهارداشت: مهم‌ترین مشغولیت ذهنی من این بوده است که چگونه این امکان فراهم شود تا هنرمندان و افراد خلاق در حوزه فرهنگ بتوانند از طریق شغل خود امرار معاش کنند. این نگرانی بیشتر از این بابت بوده است که توجه به حقوق معنوی مولف آنگونه که شایسته است رعایت نمی‌شود.

رایزن فرهنگی کشورمان نیز به اهمیت موضوع تامین معیشت هنرمندان در ایران اشاره کرد و گفت: در حوزه فرهنگ بخشی داریم به نام اقتصاد فرهنگ. در این بخش راهنمایی می‌کنند که هنرمندان و فرهنگیان چگونه می‌توانند به لحاظ اقتصادی توانمند شوند و بتوانند از طریق کار خود درآمد داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: معتقدیم که اگر هنرمندان و مولفان بتوانند با درآمدی که از کارشان دارند بدون دغدغه خاطر زندگی کنند این باعث می‌شود که بتوانند بهتر بر روی آفرینش هنری تمرکز کرده و آثار بهتری بیافرینند. در این راستا وزارت فرهنگ ایران صندوقی را تاسیس کرده است با نام صندوق اعتبار هنر که ماموریت آن حمایت از زندگی و معیشت هنرمندان است تا هدفی که گفتیم یعنی تمرکز بر آفرینش هنری میسر شود.

احمدی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌های مشترکی طرفین گفت: آن بخش از فعالیت‌های ما را که هم‌راستا با ماموریت‌های سازمان «اقدام فرهنگی اسپانیا» است، می‌توانیم به عنوان زمینه‌ای برای فعالیت مشترک در نظر بگیریم.

وی سپس به نزدیکی فرهنگی دو ملت ایران و اسپانیا اشاره کرد و گفت: فرهنگ عمومی مردم اسپانیا با فرهنگ مردم ایران خیلی نزدیک است. مردم ایران خیلی به خانواده اهمیت می‌دهند و من این را در اسپانیا هم دیده‌ام. از سوی دیگر ما علاقه داریم تاریخ و تمدن ایران را که به نقلی سه هزار و به نقلی هفت هزار سال قدمت دارد به جامعه اسپانیا معرفی کنیم و از سوی دیگر فرهنگ اسپانیا را نیز به جامعه ایرانی بشناسانیم.

در ادامه تورس با استقبال از بحث همکاری میان دو مرکز بیان داشت: ماموریت ما در موسسه «اقدام فرهنگی اسپانیا» حمایت از نویسندگان، هنرمندان و تولیدکنندگان فرهنگی است که قصد سفر و انجام برنامه در سایر کشورها را دارند. به عبارتی کار ما بین‌المللی کردن فعالیت‌های هنری اسپانیا است. مثلاً اگر یک نمایشگاه کتاب در ایران علاقه‌مند به معرفی ادبیات یا آثار نویسندگان اسپانیایی باشد، ما کمک می‌کنیم تا ناشران یا نویسندگان اسپانیایی بتوانند در آن نمایشگاه شرکت کنند.

رایزن فرهنگی ایران در ادامه این دیدار پیشنهاد کرد که ما کمک می‌کنیم تا رخدادهایی با حضور هنرمندان اسپانیایی در ایران برگزار شود. از سوی دیگر از شما می‌خواهیم به ما کمک کنید تا با مراکز فرهنگی داخل اسپانیا ارتباط بگیریم و با همکاری آن‌ها برنامه مشترک انجام دهیم.

تورس ضمن اسقبال گرم از این پیشنهاد خاطرنشان کرد: به نظرم ایده خوبی است. در حوزه‌هایی مثل سینما، ادبیات و موسیقی می‌توانیم گروه‌هایی را از اسپانیا برای اجرای برنامه اعزام کنیم و از آن‌طرف شما را به نهادهای مربوطه در همین حوزه‌ها در اسپانیا وصل کنیم.

در ادامه رییس مرکز «اقدام فرهنگی اسپانیا» اطمینان داد تا با «گوسمان پالاسیو» مدیر آژانس اسپانیایی همکاری بین‌المللی و توسعه گفت‌وگو کند؛ چون فرد اصلی برای برقراری چنین تفاهم‌هایی اوست. وی سپس با اشاره به اهمیت جایگاه ایران در جهان بیان داشت: ایران کشور بسیار مهمی است و مهد تمدن است. هم در گذشته مهم بوده و هم امروز همین‌قدر اهمیت دارد. این اشتیاق از سوی ما هم وجود دارد که بتوانیم با هم همکاری کنیم و با ایجاد زمینه گفت‌وگوی هنری و فرهنگی باعث شناخت بیشتر دو ملت از یکدیگر شویم.

در پایان این دیدار پیشنهاد شد؛ از آنجایی که دانشگاه‌های اسپانیا مطالعات ایرانشناسی ندارند، نسبت به راه‌اندازی دپارتمان ایرانشناسی اقدام شود که مقرر شد وی این پیشنهاد را با مقامات مربوطه مطرح کند.

گفتنی است خوزه آندرس تورس، رییس مرکز «اقدام فرهنگی اسپانیا» (AC/E) استاد دانشگاه در دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید است. در طول ده سال گذشته نیز نماینده پارلمان بوده است و به عنوان سخنگوی کمیسون فرهنگی نیز فعالیت داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها