چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
همکاری مشترک موزه آستان قدس با موزه هنر اسلامی لوور پاریس

موزۀ آستان قدس رضوی و موزۀ هنر اسلامی لوور پاریس در جلسۀ وبیناری، با طرح زمینه‌های مشترک، ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه در امر موزه‌داری را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از گنجینۀ رضوی، ظهر امروز در جلسه وبیناری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با مدیر موزه هنر اسلامی لوور پاریس، ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه بررسی شد. برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، همکاری و انجام پژوهش‌های مشترک در حوزه مرمت و معرفی آثار تاریخی و فرهنگی، برگزاری نشست‌های تخصصی و آموزشی از طریق وبینار، همکاری فنی و علمی در طراحی و ساخت بنای جدید موزۀ رضوی و تبادل انتشارات تخصصی در حوزه موزه‌ها و نسخ خطی در قالب عقد تفاهم‌نامه از مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

دکتر یانیک لتنزه، مدیر موزه هنر اسلامی لوور پاریس، موزه آستان قدس رضوی را یکی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان عنوان کرد و افزود: در موزه لوور مجموعه بزرگی از هنر اسلامی وجود دارد که در آن آثاری از هنر ایرانی مربوط به دوره‌های ایلخانی، تیموریان، صفویان و قاجاریان از جمله سرامیک و کاشی، فلز و پوسته به نمایش گذاشته شده است.

مدیر موزه هنر اسلامی لوور پاریس ضمن تاکید بر وجود ظرفیت برای انجام اقدامات مشترک میان آستان قدس و موزه لوور گفت: بیش از 12هزار اثر در موزه لوور به نمایش گذاشته شده است که مفتخریم مردم ایران با حضور خود از این مجموعه دیدن کنند.

لنتزه با اشاره به همکاری موزه لوور با موزه ملی ایران در سال 2018 و برپایی نمایشگاهی از موزه لوور در تهران، نسبت به همکاری با موزه آستان قدس رضوی جهت اجرای پروژه‌های مشترک و جلوه‌گری هنر اسلامی در ایران و مشهد ابراز امیدواری کرد.

وی همچنین با استقبال از همکاری‌های دوجانبه خاطرنشان کرد: ما با تیمی 40 نفره در امر آموزش، مشتاق همکاری‌های پژوهشی با موزۀ آستان قدس رضوی هستیم. 

معاون موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ادامه این مذاکرات ضمن اعلام آمادگی برای همکاری‌های مشترک، این سازمان را يكي از قديمي‌ترين، غني‌ترين و فعال‌ترين مراكز فرهنگي در منطقه و جهان اسلام معرفی کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر این سازمان حدود 120 هزار نسخه خطی از قرن اول هجری تا دوره معاصر، بیش از 13 میلیون و 500 هزار برگ سند تاریخی از دوره سلجوقی تا حال حاضر، 70 هزار نسخه چاپ سنگی، بیش از 2 میلیون نشریه ادواری به زبان‌های مختلف و بیش از 9 هزار شی تاریخی، فرهنگی و هنری را در خود جا داده است.

مهدی قیصری‌نیک با اشاره به وقف اولين كتاب خطي به كتابخانه آستان قدس رضوي در سال 327 هجري قمري توسط كشواد ابن املاس، از حکمرانان شهر اصفهان افزود: این امر نشان از قدمت یکهزار و صد ساله كتابخانه آستان قدس رضوي دارد.

وی در معرفی موزه آستان قدس رضوی تصریح کرد: حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از مجموعه‏‌های بزرگ موزه‏ای در ایران است که بناهای تاریخی آن جلوه‌‏‏گر 10 قرن معماری و تزئینات دوره اسلامی است. طبق اسناد موجود از سال 1316 هجری شمسی قسمتی از حرم مطهر برای نگه‏داري و نمایش اشیاء نفیس موجود در خزانه آستان قدس رضوی اختصاص پیدا کرد.

قیصری‌نیک به قدیمی‌ترین شیء موجود در موزه آستان قدس رضوی، اشاره کرد و گفت: این اثر یک ظرف سفالی و متعلق به هزاره پنجم پیش از میلاد است و همچنین قدیمی‌ترین آثار دوره اسلامی موجود در موزه آستان قدس، قرآن‌های منسوب به ائمه اطهار (ع) مربوط به قرن اول و دوم هجری است.

حشمت کفیلی، رئيس گروه مطالعات و معرفي آثار موزه آستان قدس رضوی نیز در این برنامه ضمن تأکید بر اهمیت آموزش به عنوان یکی از مباحث مهم در موزه‌های سراسر جهان، نسبت به تعامل بین دو موزه در ارتقای دانش نیروهای انسانی در امر موزه‌داری و موزه‌شناسی تأکید کرد.

حشمت کفیلی همچنین خواستار تحقیقات مشترک از کاشی‌های تاریخی مربوط به حرم مطهر رضوی در مخزن موزه آستان قدس رضوی شد.

وی از مجموعه‌های ارزشمندی در بین آثار تاریخی آستان قدس رضوی از جمله فلزات دوره اسلامی یاد کرد و گفت: آماده همکاری با موزه لوور پاریس جهت اقدامات پژوهشی نسبت به این آثار ارزشمند هستیم.

کفیلی در بخشی دیگر از سخنان خود در تبیین تاریخچه موزه آستان قدس رضوی و همکاری با فرانسه افزود: اولین موزه آستان قدس رضوی با طراحی پروفسور آندره گدار و نظارت وی در زمینه حفاظت و مرمت و آماده‌سازی آثار برای نمایش و همچنین به مدیریت دکتر مهدی بهرامی افتتاح شد و این همکاری‌ها در سال‌های بعد در پروژه‌های مختلف ادامه یافت.

مریم حبیبی، مسئول امور مطالعات موزه‌شناسي آستان قدس رضوی یکی دیگر از سخنرانان این نشست وبیناری بود. وی موزه رضوی را یکی از مجموعه‌داران بزرگ نسخه‌های خطی در جهان برشمرد و افزود: هم‌اکنون حجم وسیعی نسخه خطی و چاپ سنگی از علوم مختلف مانند نجوم، رياضيات، پزشكي و سایر علوم كاربردي و علوم اسلامي از دوره‌های مختلف تاریخی در اين سازمان نگهداري می‌شود.

مریم حبیبی یادآور شد: آستان قدس رضوی با داشتن بیش از 20 هزار قرآن كامل و جزوه قرآنی خطی، از قرن 1 و 2 هجری تا کنون اولين و بزرگترین مجموعه‌دار قرآن‌‌های خطی در جهان است.

وی همچنین از وجود نسخ خطی اوستا، تورات، انجيل و کتاب‌هایي به زبان سانسكريت در اين سازمان خبر داد.

وی با اشاره به پروژۀ ساخت بنای جدید موزۀ آستان قدس رضوی اظهار کرد: در این راستا خواهان استفاده از دانش فنی و علمی موزه لوور هستیم.

حبیبی افزود: علاقه‌مندیم که با موزه لوور به خصوص بخش اسلامي آن، کارهای مشترک پژوهشی، مطالعاتي و انتشاراتی را به ویژه درباره تاریخچه کتابت قرآن و سیر تحول و تکامل خطوط آن‌ها، تزیینات و شیوه کتابت قرآن‌ها و سایر کتاب‌های خطي ارزشمند و همچنين شیوه‌های جديد نمايش و حفاظت اين آثار داشته باشيم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها