چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
شما هم «از کرامات شیخ ما» بهره‌مند شوید

مجموعه داستان طنز «از کرامات شیخ ما» نوشته سیدمهدی شجاعی توسط انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی انتشارات کتاب نیستان؛ مجموعه داستان طنز  «از کرامات شیخ ما» نوشته سیدمهدی شجاعی در هشتادوچهار صفحه رقعی توسط انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد.

«از کرامات شیخ ما» مجموعه داستانی است که از کنار آن به‌سادگی نمی‌توان گذشت. خلق این اثر، بی‌تردید اتفاقی مهم در عرصه ادبیات داستانی است.

آسیب‌شناسی واقع‌گرایانه و نقد دقیق و موشکافانه مسائل اجتماعی، در قالب ادبیات داستانی با استفاده از نثر کهن پارسی و به‌طور خاص ادبیات عرفانی از جنس متصوّفه، گامی نوین در عرصه ادبیات داستانی است؛ اما این تعریف هنوز کامل نیست و همه امتیازات این اثر در این مختصات، خلاصه نمی‌شود.

آنچه به این اثر، طراوت و جذابیت مضاعف می‌بخشد، جاری‌بودن روح طنز در سطرسطر داستان است.

جنس قلم در این مجموعه داستان، تقلید یا کپی‌برداری از یک اثر عرفانی از یک دوره مثل تذکرةالاولیا نیست؛ بلکه ترکیبی تازه است از امتزاج نثرهای مختلف عرفانی در دوره‌های مختلف تاریخی.

و اما آنچه این گونه تازه از ادبیات داستانی بر گُرده خود حمل می‌کند و تحویل مخاطب می‌دهد، نه مسائل فلسفی و مطالب عرفانی؛ که اسکنی دقیق از پیکر جامعه است و قراردادن آن به‌سان آینه پیش چشم مردم. یافتن و نشان‌دادن مفاسد اجتماعی و سیاسی و اخلاقی است بی‌آنکه فرد یا جناح خاصی را سیبل قرار دهد و تدافع و مقاومتی برانگیزد یا به ورطه ژورنالیزم متعارف بیفتد.

داستان‌های «از کرامات شیخ ما»، عامل اصلی همه مفاسد و مظالم را جهل و عوامی مردم، قلمداد می‌کند و این واقعیت را به مخاطب نشان می‌دهد که بازار عوام‌فریبان تا زمانی سکه است که عوامی وجود داشته و از جهالت خود راضی باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها