چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
انتشار سروده‌های جدید حداد عادل

کتاب شعر «آنک بهار» سروده غلامعلی حداد عادل به همراه فایل صوتی آن منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، این کتاب در انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است.

در معرفی کتاب «آنک بهار» عنوان شده است: از آنجایی که شعرهای آن با یک مضمون سروده شده‌اند، آن را کتاب شعر می‌نامیم. تمام شعرهای آن با مضمون بهار سروده شده‌اند. به چنین شعرهایی در اصطلاح بهاریه می‌گویند.

سرودن «بهاریه» مسئله جدیدی در شعر نیست. این اشعار در ادبیات کلاسیک ما سابقه دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به منوچهری اشاره کرد. قالب شعر منوچهری قصیده بود. برای همین در ابتدای شعرش به وصف طبیعت می‌پرداخت. سپس بیتی می‌آورد و پس از آن به وصف ممدوح می‌پرداخت. منوچهری در زمینه وصف طبیعت در قصایدش استادی بی‌بدیل بود.

در بهاریه‌های حداد عادل هم شاهد وصف طبیعت هستیم. شاعر در کتاب شعرش تنها حال و هوای طبیعت را در فصل بهار شرح می‌دهد و از حس و حال خودش در فصل بهار سخنی به میان نمی‌آورد.

شعرهای «کتاب شعر» در قالب غزل سروده شده‌اند. فاصله‌ای میان غزل‌های کتاب «آنک بهار» با غزل‌های امروز مشاهده می‌کنیم. این مسئله نشان می‌دهد با غزل کلاسیک مواجه هستیم. غزلی که در آثار کلاسیک ما دیده می‌شود، تنها مضمون طبیعت در این غزل‌ها دیده می‌شود که آن هم به دلیل ظرفیتی است که قالب غزل دارد.

تمام شعرهای این مجموعه در فصل بهار سروده شده‌اند و وصف طبیعت بهار در این آثار این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد. گویی شاعر تحت تاثیر همان فضا قرار گرفته و شعرها را سروده است. سروده شدن اشعار در فصل بهار مسئله‌ای است که خود شاعر هم در مقدمه کتابش به آن اشاره می‌کند. 
 
غلامعلی حداد عادل در مقدمه کتابش آورده است: «طبیعت همیشه الهام‌بخش هنرمندان و شاعران بوده است و بهار که اوج زیبایی طبیعت است همواره دست و دل و جان و زبان اهل هنر و اهل ادب را به سوی خود معطوف داشته است. بگذریم از اینکه در شعر کهن فارسی سهم طبیعت، به عنوان طبیعت ادا نشده و شاعران چنانکه باید به طبیعت و بهار به عنوان امری مستقل و درخور وصف توجه نکرده‌اند بلکه وصف طبیعت و بهار را غالباً به مثابه ابزاری برای وصف معشوق و ممدوح گرفته‌اند.

در ذهن راقم این سطور، از سال‌ها پیش، با رسیدن نوروز و بهار همزمان با شکفتن و رویش‌های بهاری، شعری می‌شکفت که گاه آن را به مبارکی ایام بر دوستان خود می‌خواند. وقتی شمار شعرهای منوچهری چندان شد که بتوان از مجموع آن‌ها دفتر کوچکی پدید آورد بر آن شد که آن همه را یک‌جا به دوستداران بهار که همه مردمند و به دوستداران شعر فارسی تقدیم کند و چنان شد که «آنک بهار» پدید آمد.
امید است اهل ذوق و جویندگان، این بهاریه‌ها را بپسندند و این دفتر مختصر تبریکی باشد برای سال‌های سال که بهار بیاید و عید شود و طبیعت عالم و آدم شاد گردد. به قول حافظ:
قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس
که نه هرکو ورقی خواند، معانی دانست»

برای شنیدن فایل های صوتی این کتاب بر روی این لینک کلیک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها