دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
فرمانده نیروی هوایی ارتش از کتاب «در محضر کلنل» رونمایی کرد

آئین رونمایی از کتاب «در محضر کلنل» با محوریت خاطرات شفاهی امیر سرتیپ خلبان عباس پورعلی با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نویسنده و راوی کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در ابتدای نشست امیر سرتیپ خلبان ستاد حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت (ع)، گفت: تقسیمات نظامی کشور تنها بر روی برگه است ولی در عمل و عرصه حضور همه در زیر یک پرچم و با یک هدف است. در ارتش جمهوری اسلامی ایران ناگفته‌های عظیمی وجود دارد که نیازمند همت و تلاش فعالان عرصه فرهنگ و هنر برای ماندگاری آن است.
 

وی ضمن اشاره به کتاب «در محضر کلنل» افزود: به جرات می‌توان گفت که این کتاب تنها بخشی از  نگفته‌ها و رازهای دل امیر سرتیپ خلبان عباس پورعلی است. سختی‌ها و مشقت‌هایی وجود داشته که ایشان به خاطر تواضع و خشوع خود از بیان کردن آن خودداری کرده‌اند. 

حمید واحدی با تشکر از برگزاری مراسم رونمایی به‌همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، گفت: در خطه خراسان قهرمانان بسیاری وجود دارد که باید معرفی شوند. امیدوارم پرچم علم و کتاب را از مشهد بتوانیم به تمامی کشور نشر دهیم. 

وی نوک پیکان فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب را جوانان دانست و گفت: ما باید تمام تلاشمان را در معرفی قهرمانان و ایثارگران این مرز و بوم برای نسل جوان جامعه انجام دهیم.

در ادامه یعقوبعلی نظری، فرمانده سپاه امام رضا (ع) با اشاره به فعالیت نشر ستاره‌ها در مجموعه سپاه امام رضا (ع) و قدردانی از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، گفت: غالبا مراسم و خاطرات ما مربوط به ازدست‌رفتگان است، چه خوب است که این مراسم را تا وقت هست برگزار و از بزرگان و قهرمانان این مرز و بوم قدردانی کنیم و از تجربیات ارزشمند آنها بهره کافی و وافی ببریم. وجود جوانان با انگیزه در انتشارات ستاره‌ها منشأ ترویج فرهنگ جبهه به نسل آینده از طریق کتاب شده است. 

وی با اشاره به دوران هشت سال دفاع مقدس، افزود: انسانها برای رشد چه به صورت فردی و چه به‌صورت جمعی باید در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کنند و کارهای بزرگ انجام دهند به عبارتی باید وارد میادین و عرصه‌های سخت، قوی و موثر شوند. دوران دفاع مقدس نیز یکی از این میادین سخت بود که در بطن خودش باعث افتخارآفرینی و اثرگذاری در آینده کشور شد؛ در واقع می‌توان اینگونه گفت که دوران دفاع مقدس نقش به سزایی در حفظ، استحکام و ارتقای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته است.

یعقوبعلی نظری با بیان اینکه مقام معظم رهبری دوران دفاع مقدس را یک گنج نامیده‌اند، گفت: از بطن همین دوران بود که سلیمانی‌ها، صیادی‌ها و بسیاری از بزرگان دیگر در این کشور ظهور پیدا کردند. ما و به ویژه افرادی که به نوعی در عرصه‌های فرهنگی و هنری در حال فعالیت هستند باید طبق تاکید و فرمایش مقام معظم رهبری به معرفی جنگ، شهدا، ایثارگران و ... بپردازیم. دوران دفاع مقدس تحریف‌شدنی نیست، چرا که ضمانت صیانت و حفاظت از آن در درونش نهفته است، دوران دفاع مقدس از جنس انقلاب اسلامی و مبتنی بر اسلام ناب است.

حجت الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، نیز در این جلسه ضمن خیر مقدم و تسلیت ایام سوگواری اهل بیت (ع) گفت: امروزه کتابخانه‌ها به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی علاوه بر رفع نیازهای اطلاعاتی مردم باید به معرفی مفاخر و آثار برتر در حوزه‌های مختلف بپردازد. باعث افتخار است که امروز برای تحقق این امر در بزرگترین کتابخانه عمومی کشور شاهد یک اتفاق بزرگ و میزبان یکی از مفاخر دوران دفاع مقدس هستیم.

وی افزود: امیدوارم برگزاری این قبیل مراسم باعث شود تا جوانان امروز این مرز و بوم به سرمایه‌های هشت سال دفاع مقدس از قبیل امیر سرتیپ خلبان عباس پورعلی افتخار کنند، فرماندهانی که برای اعتلای کلمه‌الله و اهتزاز پرچم ایران اسلامی و برای حفظ کیان و مرز و بوم این کشور جنگیدند. 

وی با اشاره به آثار ارزشمند نشر ستاره‌ها در معرفی دوران دفاع مقدس، گفت: نشر ستاره‌ها امروز منشأ اثر در راستای ترویج ادبیات پایداری و معرفی فرماندهان و قهرمانان این مرز و بوم است. قهرمانانی که به‌واسطه حضور افرادی همچون امیرسرتیپ عباس پورعلی به استحکام و پیروزی رسید.

مهری غلامپور، نویسنده کتاب «در محضر کلنل» هم در خصوص انگیزه خود از نگارش این کتاب، گفت: حوزه اصلی نویسندگی من داستان‌هایی است که در انتها به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد و این انگیزه‌ای شد تا به سراغ افرادی بروم که جنگ را لمس کرده‌اند و از حوزه داستان به حوزه واقعیت قدم بردارم.

وی افزود: البته که این کتاب بخشی از خاطرات امیرسرتیپ خلبان عباس پورعلی است که به دلیل تواضع و خشوع ایشان از چاپ کامل خاطراتشان محروم شده‌ایم.

در پایان امیر سرتیپ خلبان عباس پورعلی، گفت: هدف از مکتوب کردن این خاطرات بیان بخشی از فعالیت‌های موثر ارتش در دوران دفاع مقدس است. 

وی با اشاره به مبحث خودکفایی در ارتش جمهوری اسلامی ایران، افزود: اولین طرح خودکفایی طبق فرمان مقام معظم رهبری در ارتش نیروهای هوایی و با مسئولیت بنده شروع شد. خودکفایی که ارتش، سپاه و ... را جدا از هم نمی‌داند و  همه با هم در کنار هم برای ایرانی اقتدار فعالیت می‌کنیم. 

اضافه می‌شود، از کتاب «در محضر کلنل :خاطرات شفاهی امیر سرتیپ خلبان عباس پورعلی» و پوستر برنامه نیز رونمایی شد. همچنین از نویسنده و راوی کتاب به رسم یادبود تقدیر به عمل آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها