دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
گسترش همکاری‌های ایران و ارمنستان در زمینه اسناد و نسخ خطی

رئیس انستیتو و موزه نسخ خطی ماتناداران ایروان با رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و دو طرف بر گسترش همکاری‌ها در زمینه اسناد و نسخ خطی تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، واهان دِر غِوُندیان، رئیس انستیتو و موزه نسخ خطی ماتناداران ایروان با حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان با سید حسین طباطبایی، رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و در خصوص همکاری‌های مشترک به بحث و تبادل نظر پرداخت.

خانم کشیشیان، مدیر امور بین‌الملل موزه ماتناداران و آرا فیلیپوسیان، خیّر ارمنی - ایرانی مقیم آمریکا که هزینه‌های ترمیم نسخ خطی فارسی ماتناداران را تقبل کرده است، در این دیدار وی را همراهی می‌کردند.

طباطبایی در سخنانی، انستیتو نسخ خطی ماتناداران را یکی از ذخایر مهم فرهنگی و علمی در ارمنستان دانست که گنجینه‌ای کم نظیر از نسخ خطی را در قفقاز جنوبی در بر دارد و به سبب وجود نسخه‌های خطی و آثار نفیس ایرانی و اسلامی در آن چونان دریچه‌ای به جهان پر رمز و راز هنر و فرهنگ ایرانی، کام هر پژوهشگر علاقمندی را سیراب می‌سازد.

رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان، تعمیق و گسترش همکاری با این انستیتو را از اولویت‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به برنامه‌های مشترک اجرا شده که آخرین آن برگزاری سخنرانی ـ نمایشگاه میراث ایرانی در جهان در این انستیتو بود، از فراهم شدن زمینه برگزاری کارگاه آموزشی ترمیم نسخ خطی فارسی توسط یکی از اساتید برجسته ایرانی در ماتناداران خبر داد.

وی همچنین، تحقق آن را گامی مهم در حفظ و حراست از آثار ارزشمند ایرانی این موزه و نیز تعمیق روابط فی مابین دانست.

دِر غوندیان با تشکر از همکاری‌های سازنده‌ای که بین رایزنی فرهنگی ایران و موزه ماتناداران صورت پذیرفته است، ضمن سپاس ویژه از پیگیری به عمل آمده و فراهم شدن زمینه برگزاری کارگاه آموزشی مرمت نسخ خطی فارسی در موزه تحت مدیریت خود، اجرای این برنامه را اقدامی مهم و حیاتی در حفظ آثار ارزشمند ایرانی موجود در ماتناداران خواند.

در ادامه این نشست، جزئیات برنامه کارگاه آموزشی ترمیم نسخ خطی فارسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصیمات مقتضی در خصوص برگزاری هرچه بهتر آن اتخاذ شد.

رئیس موزه ماتناداران از برگزاری برنامه‌هایی ویژه میراث ایرانی موجود در این انستیتو در آینده نزدیک خبر داد و از رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان برای حضور در این برنامه‌ها دعوت به عمل آورد.

طباطبایی با تشکر از دعوت به عمل آمده، توجه و اهتمام آقای دِر غوندیان به میراث ایرانی و اسلامی موجود در موزه ماتنادارن را شایان تحسین دانست و ابراز امیدواری کرد با گسترش همکاری‌های طرفین، افق‌های جدیدی در همکاری‌های مراکز و مؤسسات مرتبط گشوده شود.

گفتنی است؛ با توجه به درخواست موزه ماتناداران مبنی بر برگزاری کارگاه آموزشی مرمت نسخ خطی با تأکید بر جلدهای لاکی و با پیگیری رایزنی فرهنگی مقدمات حضور یکی از اساتید برجسته ترمیم نسخ خطی کشورمان در ارمنستان فراهم شده و در آینده نزدیک این دوره آموزشی در موزه ماتناداران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها