یکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
سلسله نشست‌های ‌«تاریخ و اکنون» برگزار می‌شود

به همت کانون اندیشه جوان سلسله نشست‌های ‌«تاریخ و اکنون» در روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم مهرماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به همت کانون اندیشه جوان سلسله نشست‌های ‌«تاریخ و اکنون» برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر به ویژه پس از انقلاب اسلامی، جریان‌های انقلابی به تاریخ اسلام توجه فراوانی نشان دادند. تاریخ اسلام به خصوص سیره ائمه اطهار (ع) به منبع مهمی برای الگوگیری تبدیل شد. در دهه ۵۰ کتاب‌های بسیاری درباره سیره ائمه و تاریخ اسلام نگاشته شد. نویسندگان این کتب‌ سعی داشتند با تطبیق رویدادهای تاریخی بر وضعیت کنونی جامعه، راه‌حل مشکلات را در پیروی از سیره ائمه جستجو کنند.

روند تطبیق تاریخ اسلام با اکنون هم‌چنان ادامه دارد. در سال‌های اخیر مسأله تطبیق تاریخ با اکنون به موضوع پرمناقشه‌ای تبدیل شده و مخالفان و موافقانی پیدا کرده است. به همین منظور در سلسله نشست‌های کانون اندیشه جوان نخست به تبیین مواضع موافقان و مخالفان این رویکردها پرداخته می‌ شود و سپس گفت و گویی میان میهمانان نشست صورت می‌گیرد.

سلسله نشست های «تاریخ و اکنون» در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه تاریخ های ۱۱، ۱۲ و ۱۴ مهر ماه ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی @canoon_org برگزار می‌شود.

در نخستین نشست این مجموعه که یکشنبه ۱۱ مهر ماه برگزار می‌شود درباره موضوع «تطبیق تاریخ اسلام با حوادث اکنون؛ امکان یا امتناع؟» با حضور جواد سلیمانی امیری عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفتگو می‌شود.

در معرفی این نشست آمده است: موافقان تطبیق تاریخ با اکنون معتقدند که بر اساس آموزه‌های دینی، ائمه اطهار (ع) الگو و اسوه برای زندگی شیعیان هستند و باید طبق سیره آنها در تمام ابعاد زندگی عمل کنیم. بر اساس دیدگاه موافقان، قرآن و تعالیم اهل بیت ما را تشویق کردند در سرنوشت گذشتگان غور کنیم و همین امر می‌تواند درستی تطبیق تاریخ را اثبات کند. علاوه بر قرآن، در سیره ائمه نیز تطبیق تاریخ را می‌توان مشاهده کرد. برای مثال، امیرالمومنین (ع) به امام حسن (ع) وصیت کردند که «من چنان راجع به تاریخ گذشتگان اطلاع دارم که گویی با آنها زندگی کرده‌ام». بنابراین قرآن و امیرالمومنین توصیه می‏کنند به بررسی تاریخ گذشتگان بپردازید و هدف از این توصیه این است که آموزه‌ها و عبرت‌های بسیاری را از تاریخ دریابیم و به شیوه افرادی عمل کنیم که بر مسیر حق عمل کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها