چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
قدیمی‌ترین نسخه خطی «نوحة الاحزان و صیحة الاشجان» رونمایی شد

همزمان با ایام اربعین نود‌وهفتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به رونمایی از نسخه «نوحة الاحزان و صیحة الاشجان» از قدیمی‌ترین نسخ خطی عاشورایی اختصاص پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، این نسخه خطی نفیس که در این برنامه فرهنگی مورد رونمایی قرار گرفت اثری است که به لحاظ تاریخ کتابت، قدیمی‌ترین نسخه در سطح کتابخانه‌های ایران به شمار می‌رود.

این اثر تألیف «محمديوسف بن آقا بيگ دهخوارقاني تبریزی» از علما و فقهای(- قرن 11ق) است که توسط «عین‌علی تبریزی» در چهارم ذی‌قعده 1071 از روی نسخه ای به خط مولف کتابت شده و دارای یک مقدمه، پنج مسلک و خاتمه در 172 برگ است.

نگارنده در مقدمه این کتاب به بیان ثواب گريه بر اباعبدالله اشاره کرده و در ابواب بعدی به مصيبت انبياء و مصيبت پيامبر(ص)، امام علي(ع) و حضرت فاطمه(س) از جهت سیدالشهدا(ع)، در کیفیت احوال حضرت تا زمان قتال، چگونگي آن حكايات غمناک و شکایت جگرسوز واقعه کربلا، گرفتاري اسيران اهل البیت(ع) و قصه شام نقبی‌زده است و در خاتمه به بیان ثواب و فضلیت زيارت سيدالشهداء می پردازد.

مؤلف، این کتاب را براي شاه عباس دوم صفوي (1052 ـ 1078ق) تهیه کرد که سرانجام توسط نادرشاه افشار در سال 1145 هجری قمری وقف کتابخانه آستان قدس شد.

همچنین استادمحمدرضا نوری کوهبنانی، پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این برنامه فرهنگی به تشریح ابعاد مختلف فلسفه اربعین پرداخت و ویژگی‌های خاص امام حسین(ع) که در زیارت اربعین آمده است را تبیین و تشریح کرد.

وی، زیارت اربعین را دارای مضامین عالیه عنوان کرد که مملو از شناخت و معرفت ویژگی‌های یک امام و رهبر الهی برای تحکیم اعتقادات شیعه است.

کوهبنانی، صفاتی همچون ولیّ، نجیب، حبیب و خلیل خدا را برخی از ویژگی های امام حسین(ع) برشمرد که برای معرفی یک رهبر الهی کافی است و در فرازهای آغازین این زیارت به‌ آن اشاره شده است.

وی تصریح کرد: این اوصاف امام آثار تربیتی فراوانی بر روح و جسم زائر دارد و با اظهار این کلمات، ولایت و دوستی خدا در وجودش تقویت می‌شود.

پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، امین‌الله و امانت‌داربودن، وفای به عهد، جهاد و شهادت، هدایتگری و بیدارگری ملت را از دیگر ویژگی‌های امام حسین(ع) در زیارت اربعین برشمرد و ایشان را همانند جدش رسول خدا(ص) چراغ روشنی‌بخش در تاریکی‌های جهل برای امت اسلام عنوان کرد. 

پاکی نسل، میراث‌داری انبیا، منصوب‌شدن به امامت از سوی خدا، دفاع از اسلام و اندیشه‌های الهی، لیاقت و شایستگی رهبری، نصیحت امت با دلسوزی و مهرورزی از دیگر پیام‌های زیارت اربعین است که این پژوهشگر به تبیین این صفات پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها