سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
سال‌ها تلاش فریدون حسین‌پناهی، نویسنده و پژوهشگر سنندجی ارج نهاده شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال‌ها کوشش بی‌دریغ فریدون حسین‌پناهی نویسنده، پژوهشگر و مستندساز سنندجی ارج نهاد و با اهدی لوح تقدیر تلاش‌های وی را ستود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، عبیدالله رستمی امروز در دیدار با بیان اینکه سرمایه‌های انسانی حوزه فرهنگ را زمینه‌ساز اصالت، توسعه و پیشرفت هستند، اظهار کرد: خوشبختانه استان کردستان از این لحاظ غنی و ادیبان و نویسندگان این مرز و بوم همواره در عرصه‌های فرهنگی صاحب‌نام بوده‌اند.

وی، آثار پژوهشگران را گنجینه و سرمایه‌ای بزرگ برای فرهنگ و تاریخ کشور و کردستان دانست و افزود: تکریم و تقدیر از فرهیختگان و ادیبان از اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

فریدون حسین‌پناهی نویسنده، پژوهشگر و مستندساز با تالیف چندین کتاب مشاغل صنعتی و فرهنگی و هنری به معرفی مشاغل قدیم سنندج اعم از قفل‌سازی و چاقوسازی و چراغ‌سازی و تفنگ‌سازی و قوری‌بند‌زنی، (چیلانگری) و آهنگری، نجاری و نازک‌کاری، حلبی‌سازی، شیروانی‌کوبی، کفشدوزی، مسگری، بنایی، معماری، خیاطی، زرگری، رنگرزی، نعلبندی، سنگ‌تراشی، کوره‌پزی، خراطی، جولایی(نساجی)، واکسی‌گری و کاله‌دوزی پرداخته است.

این پژوهشگر کُرد در کتاب‌هایش به معرفی رانندگان، کامیون‌داران، گاراژداران، برق‌کارها، پزشکان، کارآفرینان، قنادها، تجار و بازرگانان، بازارها و بازاریان، پست و تلگراف، دباغی، آسیاب‌ها، روستاهای تاریخی، مستندسازی پیرامون آیین‌ها و جشن‌های دیرین، فولکلور و خاطره‌گویی، برپاسازی نمایشگاه‌ها و تألیف و چاپ و انتشار کتاب های مشاغل قدیم شهر سنندج (آهنگری، مسگری، کفشدوزی، زرگری و حلبی‌سازی) نیز پرداخته است.

در پایان دیدار نیز از طرف مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح سپاس و هدیه ای به پاس ها سال‌ها خدمت به فرهنگ و هنر کردی به «فریدون حسین‌پناهی» اهدا شد.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها