یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
میراث علمی علامه حسن‌زاده راه‌گشای حق‌جویان و دانش‌اندوزان است

ایوب دهقانکار، در پیام تسلیت برای ارتحال ملکوتی آیت‌الله حسن‌زاده نوشت: «حضور در پای درس اساتید، ادب و افتادگی برای کسب فیض و رسیدن به مدارج عالی علمی، تلاش بسیار و طلب دانش و کسب علم، همه چهار اصول و نقشه راهی بود که حضرت علامه برای رسیدن به مراد دل خود، به انجام رسانید.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در متن پیام ایوب دهقانکار آمده است:
 
«آیت حُسن به حقیقت اعلی پیوست»

سالک توحیدی حضرت آیت الله حسن حسن‌زاده طبری آملی مشهور به علامه حسن‌زاده آملی، از ستارگان پر فروغ دانش در اسلام و ایران و از چهره های تابناک علمی و فلسفی طبرستان بعد از عمری مجاهدت علمی و دینی چهره در نقاب خاک کشید و روح ملکوتی آن عارف و عالم به حقیقت اعلی پیوست.
 
بعد از مهد و دامان پُرمهر مادر، او دانش‌اندوزی را از مکتب خانه زادگاهش در ایرای لاهیجان آغاز کرد و پس از آن افزون بر کسب علم در حوزه علمیه آمل و تکمیل دانش خود در مدارس دینی حاج ابوالفتح و مروی تهران، و اخذ اجتهاد، به قم رفت و افزون بر کسب فیض از محضر مشاهیر بزرگ حوزه قم، به تحقیق و پژوهش و دانش‌اندوزی در حوزه‌های علمی، دینی و فلسفی، پرداخت. 

او با پژوهش در حوزه‌های فلسفی و علمی، زمینه‌های جدیدی را برای علاقه‌مندان مطالعات دین و علم و پژوهش‌های فلسفه و دین گشود. همین تلاش‌ها و ممارست علمی، از او دانشمندی ساخت که در نزد اساتید و هم نسل‌های خود، به ابوالفضائل، علامه ذوالفنون و علامه دهر نامیده و ممتاز شد.
 
راز موفقیت این عالم ربانی به‌عنوان یک رهرو حق و دین را، باید در این رباعی که خود سروده است جُست؛

سرمایه راهرو حضور و ادب است               آنگاه یکی همت و دیگر طلب است
ناچار بود رهرو از این چار اصول                ورنه به مراد دل رسیدن عجب است

حضور در پای درس اساتید، ادب و افتادگی برای کسب فیض و رسیدن به مدارج عالی علمی، تلاش بسیار و طلب دانش و کسب علم، همه چهار اصول و نقشه راهی بود که حضرت علامه برای رسیدن به مراد دل خود، به انجام رسانید.
 
 
پژوهش‌های علمی او در حوزه‌های دین، علوم ریاضی و نجوم، عرفان، حکمت، کلام، علوم تفسیری و روایی، علوم تاریخی و رجالی، ادب فارسی و عربی، هنر و نیز اشعار عرفانی ایشان که در قالب‌های غزل، رباعی، قصیده و ترجیع بند سروده شده‌ است، همه از او دانشمندی کم‌نظیر ساخته و میراث علمی ماندگار او همگی، چراغ‌های پر نوری است که راه‌گشای حق‌جویان و دانش‌اندوزان است.
 
خانه کتاب و ادبیات ایران، ضمن تسلیت درگذشت این عارف صمدانی به رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه و دانشگاه های کشور، برای روح آن دانشمند علامه، رحمت واسعه الهی و برای فرزندان و خاندان معزز ایشان صبر و اجر مسالت دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها