سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷
11 کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس رونمایی می‌شود

علیرضا موحد علوی بیان کرد: با اهتمامی که فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس داشته‌اند و همچنین با تلاش همکاران ما در مدیریت مطالعات تاریخ شفاهی، 11 اثر آماده چاپ و رونمایی در مراسم «یادها و نام‌ها» شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر علیرضا موحد علوی؛ مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، از انتشار 11 عنوان اثر در این حوزه خبر داد و گفت: با اهتمامی که فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس داشته‌اند و همچنین با تلاش همکاران ما در مدیریت مطالعات تاریخ شفاهی، 11 اثر آماده چاپ و رونمایی در مراسم «یادها و نام‌ها» شده است.
 
وی افزود: این آثار در قالب گفت‌وگوهایی است که مجریان با فرماندهان دفاع مقدس داشته‌اند و هر یک با موضوع ویژه‌ای به اقدامات در آن حوزه می‌پردازند.
 
در ادامه مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به معرفی این آثار جدید پرداخت و اظهار کرد: در مراسم «یادها و نام‌ها» مجلدات چهارم، پنجم و ششم تاریخ شفاهی سرلشکر دکتر محسن رضایی ازجمله آثاری است که قرار است رونمایی شوند. مجری این کتاب‌ها مرحوم حسین اردستانی است.
 
وی ادامه داد: جلد چهارم تاریخ شفاهی، سرلشکر دکتر محسن رضایی با عنوان «عملیات‌های دوره آزادسازی: نصر (هویزه) تا طریق‌القدس» شامل گفتگوهای جلسات پنجاه و سوم تا شصت و پنجم، جلد پنجم با عنوان «عملیات‌های دوره آزادسازی: فتح‌المبین» شامل گفت‌وگوهای جلسات شصت و ششم تا هفتاد و چهارم و جلد ششم با عنوان «عملیات‌های دوره آزادسازی: بیت المقدس» شامل جلسات هفتاد و پنجم تا هشتاد و نهم است که مرحوم اردستانی با سرلشکر رضایی داشته‌اند.
 
موحد علوی گفت: جلد دوم تاریخ شفاهی سرلشکر دکتر سیدیحیی رحیم صفوی با عنوان «از شرق بصره تا مهران» اثر دیگری است که در این مراسم رونمایی خواهد شد. مرحوم اردستانی مجری این کتاب است و شامل جلسات بیست و نهم تا پنجاهم گفت‌وگو میان مجری و سرلشکر صفوی می‌باشد.
 
وی از کتاب تاریخ شفاهی حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی به عنوان یکی از آثار جدید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نام برد و بیان کرد: این اثر با عنوان «جهاد و سلاح معنوی» حاصل 18 جلسه گفت‌وگوی علیرضا موحدعلوی با حجت‌الاسلام حاجی صادقی است.
 
مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: تاریخ شفاهی سردار عبدالمحمد رئوفی نژاد فرمانده لشکر 7 ولیعصر (عج) در دوران دفاع مقدس با عنوان «فرماندهی از تبار دزفول قهرمان» اثر جدید دیگر این مدیریت در مرکز است که شامل 19 گفت‌وگوی سردار عبدالمحمد کوچک با سردار رئوفی نژاد به عنوان راوی این کتاب است.
 
وی اشاره کرد: تاریخ شفاهی سردار احمد فتوحی که با اجرای دکتر یحیی نیازی با عنوان «بسیج در لشکر 17 علی ابن ابی‌طالب (ع)» بوده است طی 18 جلسه برگزار شده است.
 
موحد علوی به کتاب «جنگال» اشاره و اظهار کرد: کتاب «جنگال» نام تاریخ شفاهی مرحوم سردار علی‌اصغر زارعی است که در 22 جلسه برگزار شده و مجری آن یحیی نیازی می‌باشد.
 
وی به دیگر آثار تازه منتشرشده اشاره کرد و گفت: تاریخ شفاهی سردار مهندس محمدرضا عطارزاده با عنوان «مهندسی عبور» با مجری‌گری محمدرضا مشفقی خامنه و تدوین عباس عبدالملکی در 16 جلسه منتشر شده است.
 
مدیر مطالعات تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: تاریخ شفاهی سردار علیرضا مزینانی با عنوان «تبلیغات جبهه و جنگ» از آثار جدیدی است که سردار بهروز اثباتی در 20 جلسه گفتگو با سردار مزینانی آن را اجرا و به مرحله انتشار رسانده است.
 
موحد علوی درپایان با اشاره به کتاب «مردان زندگی» بیان کرد: این کتاب عنوان تاریخ شفاهی سردار نصرالله فتحیان است که در قالب 28 گفت‌وگو با اجرای علی‌اصغر ملا و با تلاش تدوینگری عباس حیدری مقدم به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها