چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بیدل شاعر مژگان است

سیدضیاء‌الدین شفیعی، پژوهشگر حوزه ادبیات‌ و شعر معتقد است بیدل شاعر مژگان است؛ به این اعتبار که در 453 غزل از او، با عبارت مژگان مواجه‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدضیاء‌الدین شفیعی در برنامه «صدای پای شب» رادیو گفت‌وگو، درباره کتاب «مژگان شماری» -که به بررسی زندگی و آثار بیدل دهلوی اختصاص دارد- اظهار کرد: کتاب در آستانه توزیع است و از ابتدای مهرماه این اتفاق خواهد افتاد.


وی با بیان اینکه بیدل بزرگ‌ترین شاعر زبان فارسی است ولی سال‌ها در ایران ناشناخته مانده است، گفت: در سال‌های مقارن با دهه 50 فرصتی پدید آمد تا اهل ادبیات امکان روبه‌رویی با غزل‌های بیدل را پیدا کنند ولی نسخ موجود، دچار مشکلاتی در تایپ و حروفچینی و دارای غلط‌هایی بود که محصولِ چاپِ خاصِ غزلیات بیدل بود.

شفیعی ادامه داد: در سال‌هایی که با بیدل مأنوس بودم، دوست داشتم غزل‌های او را در نسخه‌ای شایسته به علاقه‌مندان تقدیم کنم؛ اما او یکی از پر ازدحام‌ترین شاعران است و بالغ بر سه هزار غزل دارد.

وی در رادیو گفت‌وگو افزود: بنده در سال 2013 روی چهار عنصر بیدل کار کردم؛ اما این کتاب در سایر کشورهای فارسی زبان بیشتر دیده شد. اجازه رایت این کتاب در ایران نبود؛ با اینکه کشورمان مهد زبان فارسی است؛ اما از داشتن این نسخه محروم ماند.

شفیعی از علاقه خود در رابطه با شناخت بیدل توسط مخاطبان ادبیات سخن گفت و ابراز امیدواری کرد کتاب «مژگان شماری» این امکان را میسر سازد.

وی که بیش از 50 اثر در حوزه ادبیات نوشته است، در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: برخی بیدل را شاعر آئینه‌ها دانسته‌اند، عده‌ای او را شاعر حیرت و دیگران او را شاعر کثرت خوانده‌اند.

شفیعی افزود: کار کردن سه هزار غزل بیدل نیازمند عمر دراز و هزینه بی پایان است؛ اما در صدد برآمدم که گزیده‌ای از غزلیات بیدل را کار کنم که اما و اگر کمتری هم در آن باشد.

وی ادامه داد: گزیده‌ها آئینه‌ای از سلیقه و ذوق نویسنده هستند و شخصا در پی راهی بودم تا این ایراد بر کتاب بنده وارد نباشد و از این رو از بیدل استمداد کردم. ابتدا سه هزار غزل را آماده کردم و سپس در جست‌وجوی آن برآمدم تا ببینم بیدل به کدام عبارت تعلق خاطر بیشتری دارد.

این پژوهشگر با بیان اینکه همین بررسی‌ها، گزینش آثار را سهل‌تر کرده است، گفت: پس از بررسی‌ها معلوم شد که بیدل شاعر مژگان است؛ به این اعتبار که در 453 غزل، با عبارت مژگان مواجه‌ایم. به همین دلیل این 453 غزل را به عنوان گزیده‌ی غزل‌های بیدل جداسازی کردم.

وی در پایان گفت: همچنین 47 غزل دیگر از بیدل جزو آثار شناس و مشهور او هستند؛ ولی واژه مژگان در آن به کار نرفته است و در مجموع 500 غزل را در کتب «مژگان‌شماری» جای دادم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها