دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
برگزاری کنگره‌ی ملی شعر سردار سلیمانی

کنگره‌ی ملی شعر سردار سلیمانی با عنوان «سردار سربداران» در آغاز هفته‌ی دفاع مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مرتضی اميری اسفندقه، دبير علمی «نخستين كنگره‌ِی شعر سردار سربداران» گفت: همان‌طور كه حماسه‌ی شهادت سردار سليمانی حماسه‌ای بی‌عيب‌ونقص بود، اشعار انتخابی اين كنگره نيز بايسته و شايسته‌ی آن است كه بدون هيچ عيب‌ونقصی باشد. اين كنگره به شعر انقلاب كمک مي‌كند تا خودش را به بهترين شكل نشان دهد، همچنان‌ كه شعر، اين حماسه را آيينه‌داری می‌كند تا از تحريف در امان بماند.

كميته‌ی علمی اين كنگره از پژوهشگران شعر انقلاب تشكيل شده است؛ كميته‌ای كه مرتضی اميری اسفندقه، دبير علمی آن است و سعيد يوسف‌نيا، شاعر و پ‍ژوهشگر ادبيات معاصر و مصطفی محدثی خراسانی، شاعر پيشكسوت‌، دو عضو ديگر آن هستند. حاج حسين تقی‌پور، هنرمند عرصه‌‌ی موسيقی و شعر هم به‌عنوان مشاور دبير علمی، اين كميته را همراهی می‌كند.

هدف ما جمع‌آوری برترين اشعار است
دبير علمی «نخستين كنگره‌ی سردار سربداران» در توضيح هدف از برگزاری اين رويداد ادبی و فرهنگی می‌گويد: هدف اصلی از برگزاری اين كنگره‌، جمع‌آوری برترين اشعار در قالب‌های گوناگون شعر پارسی براي ثبت و پاسداری از حماسه‌ی‌ شهادت سردار سليمانی است. بر اساس فراخوان اين كنگره، شاعران علاقه‌مند می‌توانند اشعار خود را در تمامی قالب‌ها شامل قصيده، ‌غزل، رباعی، دوبيتی،‌ قطعه، نيمايی،‌ آزاد و سپيد به دبيرخانه‌ی كنگره ارسال كنند.

به گفته‌ی اميری اسفندقه، بعد از تشكيل هيئت داوران از سوی كميته علمی، داوری آثار رسيده به دبيرخانه‌ی كنگره آغازشده و پس از اتمام داوری، ‌برترين اشعار معرفی می‌شود.

اشعاری در شأن سردار سليمانی
دبير كميته‌ی علمی كنگره با تأكيد بر اينكه این كميته‌ اصرار دارد انتخاب اشعار برای چاپ در كتاب بدون هيچ‌گونه تساهل و تسامحی صورت گيرد، می‌افزايد: با احترام به عواطف و احساسات همه‌ی شاعران شركت‌كننده تلاش می‌كنيم تا هيچ شعر ضعيفی به كتاب مجموعه‌ی آثار كنگره راه نيابد، چراكه معتقديم همان‌طور كه حماسه‌ی شهادت سردار سليمانی حماسه‌ای بی‌عيب‌ونقص بود، اشعار انتخابی اين كنگره نيز بايسته و شايسته‌ی آن است كه بدون هيچ عيب‌ونقصی باشد. اين كنگره به شعر انقلاب كمک می‌كند تا خودش را به بهترين شكل نشان دهد، همچنان كه شعر، اين حماسه را آيينه‌داری می‌كند تا از تحريف در امان بماند.

افتتاحيه كنگره
دبير علمی كنگره‌ی سردار سربداران با بيان اينكه پنجشنبه يكم مهرماه‌ مراسم افتتاحيه‌ی اين كنگره در تالار وحدت برگزار می‌شود، می‌گويد: فرزند شهید سلیمانی و تنی چند از ادیبان و شعرای کشور از سخنرانان اين مراسم هستند.

وی افزود: همچنين در مراسم افتتاحيه از فعالان فرهنگی عرصه‌ی شعر و موسيقی كه برای پاسداشت يادوخاطره‌ی حماسه‌ی سردار سليمانی فعاليت كرده‌اند، تقدير و تجليل به‌عمل می‌آيد.

سردار مردمی، افتتاحيه مردمی
دبير علمی كنگره‌ی سردار سربداران در ادامه با دعوت از تمامی هم‌وطنان علاقه‌مند برای شركت در مراسم افتتاحيه می‌گوید: سردار سليمانی، چهره‌ای مردمی و ملی بود. بنابراين، مراسمی هم كه با نام ايشان برگزار می‌شود، بايد با حضور علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی و دوستداران سردار سليمانی باشد.

چاپ كتاب نفيسی از مجموعه اشعار
اميری اسفندقه در ادامه افزود: هيئت علمی كنگره در نظر دارد علاوه بر داوری اشعار اين دوره، تمامی اشعاری را كه تاكنون درباره‌ی سردار سليمانی سروده و يا چاپ شده است، جمع‌آوری كند تا يک‌بار ديگر اين اشعار بررسی شده و آثار برتر برای انتخاب و چاپ نهايی در كتابی نفيس به‌عنوان «نخستين مجموعه‌ی شعر ادبيات پایداری برای حاج قاسم سليمانی» گردآوری شود. از اين پس نيز، تمامی اشعاری كه در مورد سردار سليمانی سروده می‌شود براي چاپ در مجموعه‌های بعدی با رويكردی علمی و ادبی و با دقت نظر تخصصی بررسی و انتخاب خواهد شد تا در این حوزه فقط به رويكرد ذوقی اكتفا نشود.

وي در ادامه می‌افزايد: موارد ديگر كنگره پس از افتتاحيه به اطلاع خبرنگاران خواهد رسيد؛ لکن اجمالاً این كنگره به‌طور كلی 21 برگزيده خواهد داشت و به برگزيدگان در مراسم اختتاميه (آذرماه) جوايزی اهدا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها