دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
10 روزشمار جنگ ایران و عراق و تحولات انقلاب اسلامی رونمایی می‌شود

مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس از رونمایی 10 روزشمار جنگ ایران و عراق و تحولات انقلاب اسلامی در مراسم «یادها و نام‌ها» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدعرفان کریمی گفت: به همت گروه مدیریت مطالعات تاریخی و روزشمار، چهارشنبه 31 شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، در مراسم «یادها و نام‌ها» از 10 عنوان روزشمار رونمایی شود که چهار عنوان مربوط به روزشمار جنگ ایران و عراق و 6 عنوان مربوط به روزشمار تحولات انقلاب اسلامی است.
 
مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به انتشار مجلدات جدید روزشمارهای جنگ ایران و عراق و تحولات انقلاب اسلامی، دربارهمشخصات این آثار، بیان کرد: «انقلاب دوم» عنوان جلد اول از کتاب پنجم روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع 13 آبان 1358 تا 10 آذر 1358 را در بردارد. تألیف این کتاب در ابتدا برعهده دکتر حسین یکتا بوده و سپس دکتر علیرضا محسنی آن را تکمیل کرده است. البته کتاب روزشمار پنجم در دو جلد تدوین شده و جلد دوم آن در دست اقدام است.
 
وی ادامه داد: جلد اول کتاب هفدهم روزشمار جنگ ایران و عراق با عنوان «نبرد در شیاکوه» به قلم نعمت‌الله سلیمانی‌خواه روزشمار دیگری است كه در این مراسم رونمایی می‌شود. این كتاب مشتمل بر رخدادهای دی‌ماه سال 1360 می‌باشد. جلد دوم روزشمار هفدهم نیز با عنوان «نبرد چزابه» به اهتمام نعمت‌الله سلیمانی‌خواه شامل حوادث و رویدادهای بهمن‌ماه 1360 است.
 
کریمی همچنین افزود: کتاب «عملیات کربلای 10» تألیف آقایان محمدحسین جمشیدی و احمد نصرتی، عنوان جلد اول کتاب چهل‌وهشتم از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق می‌باشد که دوره زمانی آن از 23 فروردین‌ماه 1366 تا 13 اردیبهشت‌ماه 1366 است.
 
مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به انتشار چهار مجلد جدید از مجموعه بزرگ روزشمار جنگ ایران و عراق در نیمه نخست سال جاری، اظهار كرد: با انتشار چهار روزشمار جدید، مجموع روزشمارهای منتشرشده در رابطه با جنگ ایران و عراق به 45 عنوان رسیده است. امیدواریم با تلاش پژوهشگران و همكاران ما در این حوزه، این مجموعه ارزنده به‌زودی تكمیل و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.
 
وی در ادامه با اشاره به روزشمارهای انتشاریافته در حوزه تحولات انقلاب اسلامی، گفت: در این حوزه 6 عنوان کتاب منتشر و آماده رونمایی شده است. جلد اول کتاب روزشمار سال 1368 با عنوان «عزل قائم‌مقام رهبری؛ چهارمین دور گفت‌وگوهای صلح ایران و عراق» به قلم محمد فردی به وقایع 1 فروردین تا 31 اردیبهشت 1368 می‌پردازد.
 
کریمی درباره دیگر کتاب‌های روزشمار تحولات انقلاب اسلامی، افزود: «پویش در دیپلماسی، چالش در سیاست داخلی» عنوان جلد اول کتاب روزشمار سال 1375 است و دکتر حسن شهسواری آن را به رشته تحریر درآورده است. دوره زمانی این کتاب سه‌ماهه نخست سال 1375 می‌باشد. کتاب دیگری که در این حوزه رونمایی خواهد شد جلد اول کتاب روزشمار سال 1383 با عنوان «قطعنامه شورای حکام» تألیف دکتر لیلا نعمتی است و مقطع فروردین تا خرداد سال 1383 را در بر می‌گیرد.
 
مدیر گروه مطالعات تاریخی و روزشمار مركز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره انتشار روزشمار سال 1388 بیان کرد: جلد اول و دوم روزشمار سال 1388، با عناوین «انتخابات 88» و «از حماسه تا فتنه» به همت احمد امامی کورنده تدوین شده است. این کتاب‌ها به ترتیب بازه زمانی 1 فروردین تا 23 خرداد 1388 و 24 خرداد تا 31 شهریور 1388 را شامل می‌شوند.
 
وی با اشاره به ششمین کتابی که قرار است در مراسم «یادها و نام‌ها» در حوزه تحولات انقلاب اسلامی رونمایی شود، گفت: «تحکیم انسجام و همدلی ملی» عنوان جلد اول کتاب روزشمار سال 1398 به قلم دکتر یحیی نیازی است که رویدادهای سه‌ماهه نخست سال 1398 را دربرمی‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها